I helgen fant over 137.000 veien til en kino nær seg for å få med seg årets norske julefilm på kino. Dette er den største åpningshelgen for en norsk familiefilm noensinne, og den største åpningen på noen film uansett nasjonalitet i 2013, melder distributøren Nordisk film.
Til sammenligning overgikk filmen åpningshelgen til Max Manus, og er med det den nest største norske åpning i historien (Max Manus ble sett av 133 000 åpningshelgen, mens Kon-Tiki ble sett av 160 000). Inkludert førvisninger er Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa til nå sett av 173 257 publikummere.
Dermed vil de samlede besøkstallene på norsk kino se annerledes ut enn hva enkelte fryktet. Inntil denne helgen lå den norske markedsandelen på ca 17 prosent, som ikke er dårlig det heller, men som var det dårligste på 7-8 år (og derfor en kilde til tabloide overskrifter som “Verste norske kinoår på lenge”, etc). Gjennomgående gode kritikker og en positive “word of mouth” vil nok bidra til at filmens besøkstall ikke vil falle dramatisk, slik filmer det er knyttet store forventinger til, men ikke innfrir, ofte gjør. Det norske filmåret 2013 ble altså ikke så dårlig likevel, rent publikumsmessig.