Josh Hartnett om Mozart and the Whale

Hartnett og Næss Den amerikanske en-manns-bloggen Hollywood-Elsewhere , byr ofte på usympatiske meninger om kjipe filmer – men noen ganger klinker Jeffrey Wells til: I et intervju med skuespilleren Josh Hartnett, som i utgangspunktet skulle handle om en rolle fra en ny film, begynner skribenten: «I asked Hartnett [instead about] an earlier performance — the best he’s ever given, if you ask me — in a movie that very few people saw called Mozart and the Whale.» Dette er filmen som Petter Næss regisserte i Hollywood som følge av Oscar-nominasjonen til Elling. Men som de fleste med en viss filminteresse fikk med seg, gikk Hollywood-eventyret galt: Produsentene tok kontrollen, filmen ble aldri lansert – og når til og med Per Haddal slakter produktet, da kan man spørre seg hva som skjedde.

Og i Jeffrey Wells’ intervju (last ned mp3en!) får vi for første gang høre Hartnett uttale seg, overraskende ydmykt og ærlig, om hva som gikk galt med produksjonen: «It was more of a drama, you know, and then they cut it into a romantic comedy… the producers, who I think made the movie so much different, at one time wanted to call it «Crazy in Love», which I thought was so disrespectful.» Meget interessant, synes jeg, med tanke på at Næss vendte hjem etter erfaringen, som han snakket om til Rushprint i fjor. Hvem vet hvor Næss’ internasjonale karriere kunne vært i dag, dersom filmen fikk beholde hans visjon?

Josh Hartnett om Mozart and the Whale

Hartnett og Næss Den amerikanske en-manns-bloggen Hollywood-Elsewhere , byr ofte på usympatiske meninger om kjipe filmer – men noen ganger klinker Jeffrey Wells til: I et intervju med skuespilleren Josh Hartnett, som i utgangspunktet skulle handle om en rolle fra en ny film, begynner skribenten: «I asked Hartnett [instead about] an earlier performance — the best he’s ever given, if you ask me — in a movie that very few people saw called Mozart and the Whale.» Dette er filmen som Petter Næss regisserte i Hollywood som følge av Oscar-nominasjonen til Elling. Men som de fleste med en viss filminteresse fikk med seg, gikk Hollywood-eventyret galt: Produsentene tok kontrollen, filmen ble aldri lansert – og når til og med Per Haddal slakter produktet, da kan man spørre seg hva som skjedde.

Og i Jeffrey Wells’ intervju (last ned mp3en!) får vi for første gang høre Hartnett uttale seg, overraskende ydmykt og ærlig, om hva som gikk galt med produksjonen: «It was more of a drama, you know, and then they cut it into a romantic comedy… the producers, who I think made the movie so much different, at one time wanted to call it «Crazy in Love», which I thought was so disrespectful.» Meget interessant, synes jeg, med tanke på at Næss vendte hjem etter erfaringen, som han snakket om til Rushprint i fjor. Hvem vet hvor Næss’ internasjonale karriere kunne vært i dag, dersom filmen fikk beholde hans visjon?

MENY