The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (norsk premiere 09. november) er uten tvil en av de filmene vi ser desidert mest frem mot her på bloggen. (sjekk ut vår omtale av traileren) Filmen har sin verdenspremiere i konkurranseprogrammet i Venezia i disse dager, og nå har de første seriøse anmelderne begynt å tikke inn. Emanuel Levy kaller filmen årets andre mesterverk. Den første var Coen-brødrenes No Country for Old Men, også den en slags westernfilm om enn i moderne innpakning. (2. februar) Levy kaller Jesse James for brilliant, og nøler ikke med å sette den i samme bås som Arthur Penns klassisker Bonnie & Clyde og Sam Peckinpahs største sjangerbrødre. Han etterfølges av Variety, som kaller den både vågal, fornyende og original. I begge anmeldelsene nevner også to stabsmedlemmer som har gått meg hus forbi, nemlig Roger Deakins på foto og Nick Cave sin kompositør. Kan man skape bedre grobunn for forventninger?
Å påstå at westernfilmen får sitt comeback i år, er vel en noe forsinket uttalelse. Både Tommy Lee Jones The Three Burials of Melquiades Estrada og Ang Lees Brokeback Mountain brukte sjangeren effektivt som bakteppe for handlingen, John Hillcoats undervurderte The Proposition må heller ikke glemmes. Men de to overnevnte filmene, samt den kommende remaken 3:10 to Yuma (12. oktober), er uten tvil med på å befeste westernfilmens renessanse. Sistnevnte har også fått til dels veldig god mottakelse i amerikansk presse, og er siste film fra Walk the Line-regissør James Mangold. Filmfestivalen i Venezia, gir da også endelig subsjageren spaghettiwestern den hedersplassen den fortjener i italiensk filmhistorie i en større retrospektiv. Les forøvrig Rushprints sak om emnet med Even Benestad i hovedrollen…