Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles

Criterion Collection har nylig utgitt Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles, i mine øyne en av 1970-tallets mest interessante filmer. Criterion omtaler filmen på følgende måte: «A singular work in film history, Chantal Akerman’s Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles meticulously details, with a sense of impending doom, the daily routine of a middle-aged widow—whose chores include making the beds, cooking dinner for her son, and turning the occasional trick. In its enormous spareness, Akerman’s film seems simple, but it encompasses an entire world. Whether seen as an exacting character study or one of cinema’s most hypnotic and complete depictions of space and time, Jeanne Dielman is an astonishing, compelling movie experiment, one that has been analyzed and argued over for decades.»

Jeg har ikke funnet mye informasjon om filmen i norske bøker, men den nevnes så vidt i Introduksjon til film. Historie, teori og analyse: «I filmen (hovedpersonens navn og adresse) framstilles tre dager i en husmor og prostituerts liv. Gjennom en konsekvent minimalistisk filmstil presenteres kvinnen i sitt hjemmemiljø. Med en lav kameraposisjon presenteres hennes gjøremål i huset fra matlaging og oppvask til kundebehandling. Husarbeid er kvinnearbeid slik prostitusjon også er det, hevder filmen. Alt er gitt et rutinemessig preg helt til hun til slutt stikker en kniv i en kunde. Stiles er som nevnt minimalistisk med en stillestående intrige. Og gjennom dette, sammen med å framstille gjøremål og situasjoner som så og si er fraværende i mainstreamfilmen, er intensjonen å distansere eller «fremmedgjøre» tilskueren i tradisjonen fra Brecht».

Her er en smakebit fra filmen:

Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles

Criterion Collection har nylig utgitt Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles, i mine øyne en av 1970-tallets mest interessante filmer. Criterion omtaler filmen på følgende måte: «A singular work in film history, Chantal Akerman’s Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles meticulously details, with a sense of impending doom, the daily routine of a middle-aged widow—whose chores include making the beds, cooking dinner for her son, and turning the occasional trick. In its enormous spareness, Akerman’s film seems simple, but it encompasses an entire world. Whether seen as an exacting character study or one of cinema’s most hypnotic and complete depictions of space and time, Jeanne Dielman is an astonishing, compelling movie experiment, one that has been analyzed and argued over for decades.»

Jeg har ikke funnet mye informasjon om filmen i norske bøker, men den nevnes så vidt i Introduksjon til film. Historie, teori og analyse: «I filmen (hovedpersonens navn og adresse) framstilles tre dager i en husmor og prostituerts liv. Gjennom en konsekvent minimalistisk filmstil presenteres kvinnen i sitt hjemmemiljø. Med en lav kameraposisjon presenteres hennes gjøremål i huset fra matlaging og oppvask til kundebehandling. Husarbeid er kvinnearbeid slik prostitusjon også er det, hevder filmen. Alt er gitt et rutinemessig preg helt til hun til slutt stikker en kniv i en kunde. Stiles er som nevnt minimalistisk med en stillestående intrige. Og gjennom dette, sammen med å framstille gjøremål og situasjoner som så og si er fraværende i mainstreamfilmen, er intensjonen å distansere eller «fremmedgjøre» tilskueren i tradisjonen fra Brecht».

Her er en smakebit fra filmen:

MENY