Internett vinner over TV

TV2 WEBTV 768

Statistisk sentralbyrå har kommet med sitt årlige mediebarometer, og konkluderer med at vi nå for første gang bruker mer tid på internett enn vi gjør tittende på TV.

Andelen forbrukere mellom 9 og 79 år som bruker internett daglig er på 80 prosent, mens TV-titterne synker fra 81 til 77 prosent mellom 2011 og 2012. Ikke bare er TV-konsumentene blitt færre – de bruker også mindre tid foran skjermen. Nedgangen gjelder i hovedsak barn og unge.

Mediebarometeret dekker et bredt spekter av nordmenns medievaner, og det rapporteres også om at andelen brukere av videosystemer – DVD og Blu-Ray – gikk ned fra 14 til 11 prosent.

Mønsteret er ikke noe nytt. For noen dager siden meldte administrerende direktør for Netfilx, Reed Hastings, at brukerne av tjenesten har sett fire milliarder timer med innhold de siste tre månedene, i følge Hardware.no.

Richard Greenfield fra analyseselskapet BTIG Research har sett på tallene, og konkluderer med at «Netfilx sannsynligvis er det mest sette kabelnettverket».

Det er vanskelig å tro noe annet enn at trenden vil fortsette, og at det fremover blir viktigere og viktigere at innholdsleverandører tilpasser seg konsumentenes bruksvaner.

Kilde: SSB, Hardware.no

Internett vinner over TV

TV2 WEBTV 768

Statistisk sentralbyrå har kommet med sitt årlige mediebarometer, og konkluderer med at vi nå for første gang bruker mer tid på internett enn vi gjør tittende på TV.

Andelen forbrukere mellom 9 og 79 år som bruker internett daglig er på 80 prosent, mens TV-titterne synker fra 81 til 77 prosent mellom 2011 og 2012. Ikke bare er TV-konsumentene blitt færre – de bruker også mindre tid foran skjermen. Nedgangen gjelder i hovedsak barn og unge.

Mediebarometeret dekker et bredt spekter av nordmenns medievaner, og det rapporteres også om at andelen brukere av videosystemer – DVD og Blu-Ray – gikk ned fra 14 til 11 prosent.

Mønsteret er ikke noe nytt. For noen dager siden meldte administrerende direktør for Netfilx, Reed Hastings, at brukerne av tjenesten har sett fire milliarder timer med innhold de siste tre månedene, i følge Hardware.no.

Richard Greenfield fra analyseselskapet BTIG Research har sett på tallene, og konkluderer med at «Netfilx sannsynligvis er det mest sette kabelnettverket».

Det er vanskelig å tro noe annet enn at trenden vil fortsette, og at det fremover blir viktigere og viktigere at innholdsleverandører tilpasser seg konsumentenes bruksvaner.

Kilde: SSB, Hardware.no

MENY