I dag skriver Aftenposten at norsk film sliter i Sverige. Ingressen lyder som følger: «Mens nordmenn går mann av huse for å se svensk film på kino, flopper norsk film totalt i Sverige.»
Det er ikke rart at norske filmer blir sett av få i Sverige. Se på Max Manus – den ble sluppet i kun 8 kopier i Sverige! Da er det ikke rart at kun 5.308 svensker har sett filmen. Filmens svenske distributør, Nordisk film, kunne da markedsført filmen langt bedre. En av grunnene til at Menn som hater kvinner har blitt en stor kinosuksess i Norge (over 525.00 solgte billetter!) skyldes en svært offensiv markedsføring. Filmen ble sluppet i hele 74 kinokopier på norske kinoer. Det er et stort problem at ingen har tro på norsk film i Sverige. I Aftenposten-artikkelen kommer det frem at Død snø ble sett av 475 svensker. Kjetil Omberg, lederen i Euforia film, forteller at «Med hånden på hjertet kan jeg si at vår distributør Atlantic Film ikke gjorde noe som helst for å få filmen til å gå brukbart på kino der borte. Den ble til og med lansert med teksten «Den beste splatterfilmen som er laget… i Norge» på filmplakaten. Trenger jeg å si noe mer, legger han til.» Død snø ble sluppet i 1 kopi – midt på sommeren!
Og det eneste NFI gjør for å promotere norsk film i Sverige er å arrangere en liten filmfestival (Norske filmdager) i Stockholm en gang i året. Jeg vil tørre å påstå at festivalen ikke vekker særlig stor oppmerksomhet. NFI mener Tyskland er den norske filmens viktigste marked. Ikke Sverige.