På gårdsdagens lanseringsseminar for film- og kinobransjen snakket en foredragsholder blant annet om Facebook. Han mente, ikke overraskende, at det er godt nettsted for å sende informasjon ut til kinopublikummet. For enkelte i filmbransjen er nettstedet fortsatt ukjent og litt skummelt. Og per i dag er det svært få distributører som har særlig aktivitet der. Men det er en distributør som skiller seg ut, Arthaus. De oppdaterer hyppig og bruker det på en effektiv og smart måte. Her om dagen spurte de mailinglista om grunner på maks fem ord for å se Vals med Bashir på en fredag i stedet for å sitte inne og se på Grosvold. Ellers sendte de ut en melding der de informerte om at Ruben Östlunds De ufrvillige har sin siste dag på Oslo kino. Distributøren er selvsagt på Twitter, også. For andre små distributører som Fidalgo, Tour de Force, Actionfilm og Oro film er dette enkelt, smart og uten kostnader. Jeg behøver egentlig ikke begrunne hvorfor de bør bruke det. Men hvor er de? Hvorfor er ikke flere distributører på Facebook og Twitter?
Les også Rushbloggs tidligere sak om dette temaet: Twitter fenger norske filmfolk.