
Halvparten av alle filmene som deltok under årets Sundance film festival var regissert av kvinner. Det er Govindini Murty i The Atlantic som har foretatt beregningen. Samtidig ble bare 4,4 prosent av Hollywoodfilmene i fjor regissert av kvinner, og den eneste som var nominert i de gjeveste kategoriene under Oscarutdelingen, Kathryn Bigelow, måtte gå tomhendt hjem.
Kvinnene kjøper omtrent halvparten av kinobillettene i USA, men tas ikke på alvor som forbrukere når kvinnelige hovedroller utgjør en svært liten del av alle hovedrollene i Hollywoods studiofilmer.
Murty håper som mange andre at kvinnene som markerte seg så sterkt i Sundance snart vil gjøre seg gjeldede innen mainstreamfilmen. En undersøkelse utført bl.a av Sundance-festivalen viser en klar økning av kvinneandelen i denne sektoren. Men det er mange fordommer de må slåss mot: En rekke kvinnelige regissører og produsenter kan fortelle at en kvinnelig regissør eller skuespiller oppfattes av studioene som en ekstra risikofaktor, rent økonomisk.
Twilight-regissøren Catherine Hardwicke forteller om den motstanden hun møter på:
«All the writers I know now, even right after The Hunger Games, go to meetings and have pitches for television series for female protagonists, and they’re told: ”Well, we need a male protagonist”.