Hollywood ser stadig vekk etter nye måter å lansere filmene sine på, og denne høsten har vi sett en ny trend der selskapene slipper hele scener og kreditsekvenser fra filmene sine lenge før lansering. Riktignok får vi fortsatt servert trailere og teasere, men de møter mindre og mindre interesse. Isteden får vi altså en sniktitt på karakterer, fotoarbeid, stemning eller spesialeffekter i komplette scener.
I dag slapp Warner Bros tre minutter fra Will Smith-filmen I Am Legend. Sekvensen viser Smith jaktende på rådyr i et øde New York, og som ender med å fange en på et forlatt Times Square. Det setter virkelig tonen for filmens postapokalyptiske stemning! Det samme kan sies om kreditssekvensen til Sweeney Todd, som Dreamworks slapp for et par dager siden. Tim Burton er berømt for sine vignetter, og dette må være en veldig korrekt måte å møte den store mengden Burton-fans sine forventninger på. Smart markedsføring handler mer og mer om å bruke nettets utallige blogger og fansider som jungeltelegraf, og i dette tilfellet har de skutt blink.
Produsent J.J. Abrams har valgt en lignende strategi for sin allerede myteomspunne Cloverfield. Filmen kjører en pr-kampanje som vel har satt ny standard for kreativ oppfinnsomhet, og i dag tok de dette enda et hakk videre. De har sluppet en widget som spiller av fem minutter fra filmen, og som fans kan publisere videre i det uendelige. Den lille dingsen teller antall treff, og den nerden som har fått sin widget mest spilt (via f.eks Facebook eller MySpace) vinner. Teit? Joda, men jeg skal love deg deg funker. Saken er over hele nettet i dag, og har bare økt buzzen rundt filmen ytteligere.
Det siste eksemplet på denne trenden, er at IMAX skal vise de første seks minuttene av The Dark Knight foran visningene av nevnte I Am Legend. Sekvensen presenterer publikum for regissør Christopher Nolans nye visjon av kultkarakteren Jokeren, mens selve filmen kommer ikke før til sommeren. Dette er forøvrig første gangen trenden tas til kinolerretet, men viser også hvor tidlig selskapene nå starter sin markedsføring.
PS: Er det bare meg, eller gir Cloverfield-klippet inntrykk av å omhandle lite annet enn en gjeng bortskjemte, pene og skrikende rikmannsunger? Jeg bare håper de velger å ikke vise monsteret som klippet hinter til; tenk så bra om de aldri lot se hva som har forårsaket kaoset, bare etterdønningene.. Men ryktene tilsier at vi får se monsteret både én og hundre ganger i filmen..
PPS: Er ikke hovedteamet i Stephen Sondheims musikk i Sweeney Tidd mistenkelig lik Danny Elfmans hovedtema til Sleepy Hollow? Sondheim skrev jo sitt nesten 20 år før, så kanskje Elfman la inn en liten referanse i Burtons første horror-film..? Hadde vært kult, spør du meg..