Adaptasjoner av tegneserier og grafiske noveller ble først skikkelig business da Tim Burtons Batman knuste kinorekorder sommeren 1989. Siden den gang har Hollywood mesket seg på sjangeren, og det vil de fortsette med så lenge vi fortsetter å gjøre disse filmene til drømmefabrikkens største melkemaskiner. For trass i at sjangeren er blant de dyreste å produsere – kravene til effekter og produksjonsdesign i særdeleshet – er det få filmer som byr på større potensiale for inntekter i form av spin offs, leketøy, oppfølgere osv.
Samtidig er det ingen filmer der fansens meninger spiller en større rolle, og med internetts fremvekst er studioene blitt helt avhengig av å gå på akkord med dem.
I sommer kan vi vente oss den første adaptasjonen av Iron Man, samt en ny visjon av Hulken. Disse to er gode eksempler på hvordan studioene går frem med sine adaptasjoner, og ikke minst hvordan fansen påvirker om de svinedyre produksjonene får suksess eller ikke.
Førstnevnte har hatt veldig positiv buzz siden prosjektet ble lansert. Engasjerende trailere og en regissør (Jon Favreau) som selv er svoren fan av opphavsmaterialet, har vekket fansens interesse. Han har vært tilstede på de viktigste messene, festivalene og andre steder disse møtes. Han har snakket om sitt engasjement, vist skisser og kostymer og ved flere anledninger latt fansen selv komme med direkte tilbakemeldinger på utformingen av prosjektet. Resultatet er på sitt mest opplagte alle fanskapte nettsider dedikert til produksjonen; et eksempel på den massive hjelpen Paramount og Marvel får i markedsføringen av filmen. Det minste bilde, den minste lille nyhet får massiv oppmerksomhet og videreformidles og debatteres i energiske ordlag på verdensveven. Og selv om dette hovedsakelig foregår i fora som ikke frekventeres av massepublikummet, har massemedia raskt plukket opp trenden og fortsatt hypingen.
Hulken er i så måte et eksempel på det motsatte. For selv om castingen av Edward Norton og Tim Roth møtte jubel, falt entusiasmen raskt etter at den første traileren ble sluppet. På såkalte public awarness-målinger (disse gjøres som oftest på kinoene i Statene) ligger Hulken til og med under X-files 2 hva angår folks forventninger. Og det er ikke rart. Mens produsentene bak Iron Man får massive pr-bidrag hver dag, opplever den grønne kjempen å bli motarbeidet fra de fleste hold. Kommentarsporene under saker der filmen omtales er stappfull med hatfulle innlegg og Warner Bros sliter med å få fansen til å engasjere seg i pr-materialet. Det er fristende å tillegge ansvaret her hos et produksjonsselskap og en regissør som ikke har vist sitt eget beste.
De to filmene skal opp på kino med bare seks ukers mellomrom – begge med solide økonomiske investeringer i bunn, begge med ambisjoner og ønsker om flere oppfølgere i årene som kommer. Så kan vi jo bare minnes hva som skjedde forrige gang Hulken forsøkte å invadere kinoene etter at fansen hadde avvist Ang Lees versjon.
Om 11 måneder har Watchmen premiere på kinoer verden over. Adaptasjonen av Alan Moores 12 binds store tegneserie, er en av de mest interessante i denne sammenheng. For ikke bare er dette universet kanskje det mest krevende og interessante av samtlige i denne delen av bokhylla; det er også meget mulig det vanskeligste å få til. Fanmiljøet har med andre ord kanskje god grunn til å være skeptiske, noe produsentene jobber iherdig med å få snudd til engasjementet som de har sett hjelpe Iron Man frem. Hvordan de gjør det er verdt en studie i seg selv.
Først ut var ansettelsen av Zack Snyder som regissør; et sjakktrekk av de store etter hans suksess med 300. Valget fortalte fansen at dette var en adaptasjon der Dave Gibbons tegninger ville bli respektert, slik regissøren gjorde så eminent med Frank Millers 300. Snyder etablerte raskt en egen blogg der han forteller om prosessen med filmen, og gir med det følelsen av at dette er et prosjekt han samarbeider med fansen om. Her ble de første karakterplakatene sluppet (samtlige er i denne bloggen), storyboards ble vist og ikke minst – når filmen var ferdig innspilt, var det et ålreit forum for å takke fansen for deres bidrag.
Men dette er bar starten på arbeidet for å vekke interessen for kjernepublikummet: I dag slapp produsentene også den første av 12 såkalte videojournaler med forskjellige tema knyttet opp mot produksjonen. Her forteller produksjonsdesigner Alex McDowell engasjert og ivrig om byggingen av de mange settene til filmen, samtidig som han er veldig flink til å referere til tegneserien. Ikke siden Peter Jackson & cos flørting med Ringenes Herre-fansen har noen gjort det bedre.