Produsent Asle Vatn i Friland Film er kritisk til Capas reklamestunt i forbindelse med visning av Hodejegerne på Oslo Kino, melder NRK. Før en visning under premierehelga ble det loddet ut gavekort og delt ut goodiebags med reklamemateriell for Maxbo.
– Et slikt reklamestunt rett før filmen gir varemerkeavsmitting inn til filmen på en uheldig måte. Det finnes en grense for hvor reklame skal trenge inn, og det gjør noe med filmopplevelsen, sier Asle Vatn, produsent i Friland Film.
Administrerende direktør i Capa, Carl Martin Klingberg, forteller at denne type stunt er en del av kinoenes nye reklamestrategi.
– Det å overraske publikum og gi dem en følelse av at reklamen er en del av kinoopplevelsen er noe vi fortsetter å utvikle. Vi vil ikke bare vise film på lerretet, men ta i bruk andre flater og aktiviteter som også annonsører kan benytte seg av.
– Og når vi opplever at publikum på bred front med noen unntak synes det er gøyalt ser vi ikke noen spesiell grunn til å gjøre noen endringer.
Oslo Kino er ikke enig i Vatns kritikk.
– Vi forholder oss til avtalen vi har om kinoreklame med Capa, og har løpende dialog om ulike reklameinnslag. Men vi ser på dette som et positivt innslag for publikum, hvor to i salen kunne vinne et gavekort, sier Siril Bull Mathiesen, informasjon- og eventansvarlig i Oslo Kino.