Lørdag viste Grimstad seg fra sin beste side. Vi våknet til strålende sol og temperaturer på godt over 20 grader (se bilder fra båttur med Bibben her). Og selv om det ikke var noe godt kinovær, kunne de som trakk inn i kinosalens mørke få servert et alvorspreget og tungt program.
Selv begynte jeg dagen med en reprisevisning av David Kinsellas dokumentar Killing Girls. Filmen er en del av en triologi om barn av Perestrojka, og handler om russiske tenåringsjenter som tar senabort ved en klinikk i St.Petersburg. Over 80 prosent av alle russiske jenter har visstnok tatt abort, alt fra to til ti ganger. Som det kommer fram av filmen er det et stort samfunnsproblem i Russland. Flere av kvinnene vet ikke en gang hvordan de blir gravide. Mange er fattige, og finner ut av graviditeten så sent at de ikke kan motta statlig støtte dersom de velger å beholde barnet.
Gjennom vakre stillbilder i svart-hvitt har Kinsella klart å skape en poetisk ramme rundt et ellers så dystert og tungt tema. Vi er tilstede under flere av abortene, og mange av scenene er hard kost. Men de vakre bildene skaper en slags distanse til det tragiske.
Kinsella, som selv var tilstede før og etter visningen, fortalte at han hadde ønsket å få fram fiksjonen i dokumentaren. Før visningen uttalte han at han ikke orket å se filmen en gang til. Etter filmen kom han tilbake og spurte publikum hva vi syntes om filmen. Noen ga uttrykk for overraskelse over at det var en mann som hadde laget filmen, noe Kinsella bekreftet at han hadde hørt før. Men han har fått god hjelp fra russiske Anna Sitora som er titulert som co-regissør (les forøvrig vårt intervju med Kinsella om filmen i Rushprint nr 2).
Etter visningen var det tid for et intervju med regissørakutelle Iram Haq (se foto). Mange har pekt på Skylapperjenta som en favoritt under festivalen. Den er produsert av SF Norge ved Gudny Hummelvoll, og har et budsjett på nærmere 4 millioner. Spesialeffektene er utført hos Storm Studios. Haq er uten tvil et interessant regitalent flere nå vil få øynene opp for, i tillegg til at hun er en profilert skuespiller. Følg med på nettsiden vår for intervju med Haq!
Alvorspregede temaer fulgte i det neste norske kortfilmprogrammet. En film jeg vil fremheve er Stian Forgaards Ekornet, som også ble vist på Blått Lerret i vinter En stødig og godt fortalt historie fra Bergensområdet, om en ung gutt med en far i fengsel. Savnet til faren et stort. Og et ekorn skal bringe dem mer eller mindre sammen igjen. Det var høy snufsefaktor i salen da rulleteksten kom på skjermen.
Det var knyttet store forventninger til Hisham Zamans nye film De andre. Zaman har vunnet over 20 nasjonale og internasjonale priser for kortfilmen Bawke fra 2005, og har også opplevd suksess med kortfilmen Vinterland (2997). Jeg synes ikke De Andre svarte helt til forventningene, og satt igjen med altfor mange spørsmål etter visningen. Filmen var svært fattig på dialog, og det som gjorde mest inntrykk på meg var John Christan Roselunds vakre filmfoto. Og det er ingen tvil om at Fridtjof Såheim er en dyktig skuespiller.
I dag, søndag, vises siste bolk i programmet Norske Kortfilmer. Felles for mange av filmene så langt har vært temaet innvandring. Minst fem norske filmer har berørt spørsmål som innvandring, asyl og fremmedfrykt. Mange av filmene har vært på mellom 20 og 30 minutter og fungerer mer som uforløste «langfilmsøknader» der filmskaperne prøver å presse inn en langfilm i kortfilmformatet.
I kveld er det duket for prisutdeling og avslutningsfest. Følg med på bloggen, da vi legger ut prisvinnerne når disse blir offentligjort.