Gode kinotall i Danmark og Sverige

Store deler av kinopublikummet i de nordiske landene valgte «Skyfall» i 2012.

I 2012 var kinobesøket i Danmark og Sverige høyt, mens det rapporteres om nedgang for tredje året på rad for Island, ifølge Nordisk film & TV-fond.

Danmark hadde sitt høyeste besøkstall på 30 år, og danske filmer hadde 28% markedsandel. En god blanding av lokale historier, barnefilmer og den siste James Bond-filmen Skyfall er ansvarlig for det høye, danske besøket.

I Sverige var det 11% vekst i besøk fra 2011, og svenske filmer hadde den nest beste markedsandelen de siste ti årene med 22%. Årsaken tilskrives at en rekke filmer passerte 100.000 besøkende, og det spekuleres i om dette er grunnet den økende digitaliseringen av filmer, med påfølgende lettere tilgjengelighet for mindre saler.

Island på sin side opplevde fall i besøket for tredje året på rad, men registrerte samtidig en økning i markedsandelen for egne filmer til 11,3% kontra 9,3% i 2011. Også her var det Skyfall som trakk flest, mens den respektable andreplassen gikk til islandske Black’s Game.

Kilde: Nordisk film- og TV-fond

 

Gode kinotall i Danmark og Sverige

Store deler av kinopublikummet i de nordiske landene valgte «Skyfall» i 2012.

I 2012 var kinobesøket i Danmark og Sverige høyt, mens det rapporteres om nedgang for tredje året på rad for Island, ifølge Nordisk film & TV-fond.

Danmark hadde sitt høyeste besøkstall på 30 år, og danske filmer hadde 28% markedsandel. En god blanding av lokale historier, barnefilmer og den siste James Bond-filmen Skyfall er ansvarlig for det høye, danske besøket.

I Sverige var det 11% vekst i besøk fra 2011, og svenske filmer hadde den nest beste markedsandelen de siste ti årene med 22%. Årsaken tilskrives at en rekke filmer passerte 100.000 besøkende, og det spekuleres i om dette er grunnet den økende digitaliseringen av filmer, med påfølgende lettere tilgjengelighet for mindre saler.

Island på sin side opplevde fall i besøket for tredje året på rad, men registrerte samtidig en økning i markedsandelen for egne filmer til 11,3% kontra 9,3% i 2011. Også her var det Skyfall som trakk flest, mens den respektable andreplassen gikk til islandske Black’s Game.

Kilde: Nordisk film- og TV-fond

 

MENY