Gjør Netflix brukere til droner?

Nyhetssiden Salon.com har publisert et interessant innlegg, som setter fokus på dataene som tjenester som Netflix innhenter om vårt bruksmønster på nettsiden.

Forfatteren eksemplifiserer med når han selv pauser den nye kritikerroste serien House of Cards en tredjedel ut i første episode, og skaper en «hendelse» – en av mange millioner hendelser generert av brukerne, som blir loggført og analysert møysommelig hver eneste dag.

Med nok data om hvordan brukerne konsumerer innhold – hvor de stopper, hva spoler over, hva de ser igjen og igjen, om de ser på naken-scener etc. – lar det seg gjøre å trekke konklusjoner om hvilket innhold kundemassen foretrekker.

Og det var nettopp analyseringen av kundenes preferanser for den originale miniserien fra BBC ved samme navn, som spikret avgjørelsen at Netflix ville lage en amerikansk remake. De samme dataene fortalte nemlig også at de som likte BBC-serien, også var interessert i innhold av og med David Fincher og Kevin Spacey – og med det hadde de allerede et stort publikum uten nevneverdig risiko.

Mulighetene slik data gir gjør at det blant annet lar seg gjøre å kun snekre sammen innhold man vet vil gå godt hos publikum, fordi man allerede har oversikt over deres preferanser. Dette kan styre innholdsproduksjonen i en uheldig retning, mener artikkelforfatteren.

Artikkelen er grundig lesning, og anbefales som et interessant perspektiv på fremtidens TV.

Kilde: Salon.com

 

Gjør Netflix brukere til droner?

Nyhetssiden Salon.com har publisert et interessant innlegg, som setter fokus på dataene som tjenester som Netflix innhenter om vårt bruksmønster på nettsiden.

Forfatteren eksemplifiserer med når han selv pauser den nye kritikerroste serien House of Cards en tredjedel ut i første episode, og skaper en «hendelse» – en av mange millioner hendelser generert av brukerne, som blir loggført og analysert møysommelig hver eneste dag.

Med nok data om hvordan brukerne konsumerer innhold – hvor de stopper, hva spoler over, hva de ser igjen og igjen, om de ser på naken-scener etc. – lar det seg gjøre å trekke konklusjoner om hvilket innhold kundemassen foretrekker.

Og det var nettopp analyseringen av kundenes preferanser for den originale miniserien fra BBC ved samme navn, som spikret avgjørelsen at Netflix ville lage en amerikansk remake. De samme dataene fortalte nemlig også at de som likte BBC-serien, også var interessert i innhold av og med David Fincher og Kevin Spacey – og med det hadde de allerede et stort publikum uten nevneverdig risiko.

Mulighetene slik data gir gjør at det blant annet lar seg gjøre å kun snekre sammen innhold man vet vil gå godt hos publikum, fordi man allerede har oversikt over deres preferanser. Dette kan styre innholdsproduksjonen i en uheldig retning, mener artikkelforfatteren.

Artikkelen er grundig lesning, og anbefales som et interessant perspektiv på fremtidens TV.

Kilde: Salon.com

 

MENY