Flopper The Golden Compass?

Kompasset 1

De første tallene fra The Golden Compass sin åpningshelg i Statene tilsier at mastodonten har regelrett floppet på amerikanske kinoer. Budsjettet er offisielt på atronomiske 180 millioner dollar, men mange påstår at det egentlige budsjettet er nærmere 220. Uansett snakker vi om et av årets største produksjoner; kanskje den største om man inkluderer ressursene New Line Cinema har lagt ned i markedsføringen. Dermed kan dette også fort bli en av årets største katastrofer..

BoxOfficeMojos estimat fra fredagens premiere tyder på at filmen spilte inn 8,8 milloner dollar på 3.528 saler over hele USA. New Line hadde estimert et åpningsbesøk på mellom 10 og 12, men selv dét var lavt for en produksjon av dette kaliberet. Sannsynligvis ender filmen opp med en inntjening mellom 27 og 30 milloner for åpningshelgen. Til sammenligning åpnet første film i Disneys Narnia-franchise med 65 millioner, og endte opp med nesten 300 totalt fra de amerikanske kinoene. Det gir et godt perspektiv på hvor katastrofalt dette kan bli for produsentene bak The Golden Compass, som nok så for seg en ny melkeku à la Ringenes Herre-trilogien.
Kompasset 2

Som mange har fått med seg, er dette egentlig første film i en trilogi, adaptert etter bøkene til Philip Pullmann. New Line har ytret ønske om å ville lage de to neste bøkene også, men har valgt å avvente inntjeningene på den første før de eventuelt går i gang. Trass i dette bærer første film preg av å være ren eksposisjon til noe større, noe som dessverre har resultert i en uforløst og rotete film. Samtidig er det liten tvil om at regissør Chris Weitz er på vei mot noe som kan bli et interessant fantasyprosjekt om han får lage to til. Både casting og det visuelle er meget bra gjennomført og inspirerende gjort; det er rett og slett et stresset manus som hindrer denne filmen i bli helt vellykket. Det ville være synd om det stopper med denne ene filmen, noe helgas kinobesøk dessverre kan tyde på.

Kompasset har møtt mye motstand frem mot lansering i Statene; spesielt har mange kristne grupperinger mant til boikott av filmen. Dette blant annet fordi Pullmans bøker inneholder en tydelig kritikk av kirken, -ja kirken er faktisk selve arnestedet for filmens kjeltringer. Trass i at dette er nesten fraværende i filmversjonen, har adaptasjonen skapt mye debatt i det religiøse USA. For å forstå hva dette kan innebære for en films inntjening, kan man se på nevnte Narnia-serie eller Mel Gibsons The Passion of the Christ. Begge disse fikk full støtte fra de kristne grupperingene, blant annet ble hele menigheter sendt på kino for å se filmene. Kanskje ikke så rart; om Pullmans bøker kritiserer, så forherliger og fremmer C.S Lewis Narnia-bøker kristendommens livssyn. I det kristen-fundamentalske USA påvirker slikt selv kinobesøk, og i så måte er Kompasset blitt en real outsider.

Kompasset

Pullmans bøker er forøvrig heller ikke spesielt kjent blant det amerikanske folket, men har en stor fanskare i Storbritannia og nedover i Europa. Samtidig er det viktig å holde tunga rett i munnen, og ikke stemple denne filmen som en flopp bare etter et par dager på kino. Vi skal så absolutt ikke se bort fra at den kan bli en suksess på det internasjonale markedet. De senere årene har dette tatt en stadig større bit av inntjeningspotten for Hollywood, og filmer som har floppet over there, har hentet inn gode penger i Europa og Asia. Mastodonter som Troy og Kingdom of Heaven gjorde det elendig på amerikanske kinoer, men ble blockbustere hos oss. Disse filmene spilte både inn budsjett og vel så det her hjemme, og viste hvor viktig dette markedet er blitt for Hollywood. Selv Harry Potter-serien og Narnia-serien henter inn majoriteten av inntjeningene sine utenfor USA.

Vi får både de norske og europeiske tallene i løpet av morgendagen, og da vil vi nok få en klar pekepinn på hvor dette går hen. Norge var helt i særklasse når man gjorde opp regnskapet for Ringenes Herre-lanseringen; også fordi SF Norge (og selvsagt New Line Cinema) gjorde en eminent jobb i lanseringen av filmene. Samme distributør gir oss Kompasset, og det blir spennende å se hva tallene viser denne gangen.

Så får vi krysse fingrene for at vi får se mer av Nicole Kidman i sin kanskje mest sexy rolle noensinne..

Kompasset 4

Flopper The Golden Compass?

Kompasset 1

De første tallene fra The Golden Compass sin åpningshelg i Statene tilsier at mastodonten har regelrett floppet på amerikanske kinoer. Budsjettet er offisielt på atronomiske 180 millioner dollar, men mange påstår at det egentlige budsjettet er nærmere 220. Uansett snakker vi om et av årets største produksjoner; kanskje den største om man inkluderer ressursene New Line Cinema har lagt ned i markedsføringen. Dermed kan dette også fort bli en av årets største katastrofer..

BoxOfficeMojos estimat fra fredagens premiere tyder på at filmen spilte inn 8,8 milloner dollar på 3.528 saler over hele USA. New Line hadde estimert et åpningsbesøk på mellom 10 og 12, men selv dét var lavt for en produksjon av dette kaliberet. Sannsynligvis ender filmen opp med en inntjening mellom 27 og 30 milloner for åpningshelgen. Til sammenligning åpnet første film i Disneys Narnia-franchise med 65 millioner, og endte opp med nesten 300 totalt fra de amerikanske kinoene. Det gir et godt perspektiv på hvor katastrofalt dette kan bli for produsentene bak The Golden Compass, som nok så for seg en ny melkeku à la Ringenes Herre-trilogien.
Kompasset 2

Som mange har fått med seg, er dette egentlig første film i en trilogi, adaptert etter bøkene til Philip Pullmann. New Line har ytret ønske om å ville lage de to neste bøkene også, men har valgt å avvente inntjeningene på den første før de eventuelt går i gang. Trass i dette bærer første film preg av å være ren eksposisjon til noe større, noe som dessverre har resultert i en uforløst og rotete film. Samtidig er det liten tvil om at regissør Chris Weitz er på vei mot noe som kan bli et interessant fantasyprosjekt om han får lage to til. Både casting og det visuelle er meget bra gjennomført og inspirerende gjort; det er rett og slett et stresset manus som hindrer denne filmen i bli helt vellykket. Det ville være synd om det stopper med denne ene filmen, noe helgas kinobesøk dessverre kan tyde på.

Kompasset har møtt mye motstand frem mot lansering i Statene; spesielt har mange kristne grupperinger mant til boikott av filmen. Dette blant annet fordi Pullmans bøker inneholder en tydelig kritikk av kirken, -ja kirken er faktisk selve arnestedet for filmens kjeltringer. Trass i at dette er nesten fraværende i filmversjonen, har adaptasjonen skapt mye debatt i det religiøse USA. For å forstå hva dette kan innebære for en films inntjening, kan man se på nevnte Narnia-serie eller Mel Gibsons The Passion of the Christ. Begge disse fikk full støtte fra de kristne grupperingene, blant annet ble hele menigheter sendt på kino for å se filmene. Kanskje ikke så rart; om Pullmans bøker kritiserer, så forherliger og fremmer C.S Lewis Narnia-bøker kristendommens livssyn. I det kristen-fundamentalske USA påvirker slikt selv kinobesøk, og i så måte er Kompasset blitt en real outsider.

Kompasset

Pullmans bøker er forøvrig heller ikke spesielt kjent blant det amerikanske folket, men har en stor fanskare i Storbritannia og nedover i Europa. Samtidig er det viktig å holde tunga rett i munnen, og ikke stemple denne filmen som en flopp bare etter et par dager på kino. Vi skal så absolutt ikke se bort fra at den kan bli en suksess på det internasjonale markedet. De senere årene har dette tatt en stadig større bit av inntjeningspotten for Hollywood, og filmer som har floppet over there, har hentet inn gode penger i Europa og Asia. Mastodonter som Troy og Kingdom of Heaven gjorde det elendig på amerikanske kinoer, men ble blockbustere hos oss. Disse filmene spilte både inn budsjett og vel så det her hjemme, og viste hvor viktig dette markedet er blitt for Hollywood. Selv Harry Potter-serien og Narnia-serien henter inn majoriteten av inntjeningene sine utenfor USA.

Vi får både de norske og europeiske tallene i løpet av morgendagen, og da vil vi nok få en klar pekepinn på hvor dette går hen. Norge var helt i særklasse når man gjorde opp regnskapet for Ringenes Herre-lanseringen; også fordi SF Norge (og selvsagt New Line Cinema) gjorde en eminent jobb i lanseringen av filmene. Samme distributør gir oss Kompasset, og det blir spennende å se hva tallene viser denne gangen.

Så får vi krysse fingrene for at vi får se mer av Nicole Kidman i sin kanskje mest sexy rolle noensinne..

Kompasset 4

MENY