Filmmagasinet Premiere legges ned

Premiere Nyheter som dette pleier å markere begynnelsen på slutten av noe: Den amerikanske papirutgaven av filmmagasinet Premiere blir nedlagt. Den kommende april-utgaven blir bladets siste, og sjefredaktør Peter Herbst forlater selskapet. Merkevaren Premiere fortsetter gjennom selskapets nettsider, men på trykk er magasinet herved dødt, melder AdAge.

Med slike nyheter kommer analytikerne frem fra sine kriker og kroker. Filmbloggeren Jeffrey Wells har et ganske fyldig gravskrift på sine sider, med tilbakeblikk på hvordan magasinets fall i essens tok til allerede i 1996.

Premiere Bransjetidsskriftet Varietys dekning er poengtert og saklig, og viser til det selvfølgelige: At bladets bane i hovedsak er nettets grensløse mangfoldighet på filmstoff. Med kun en nettsatsing å hvile på i fremtiden kan man spørre seg hvilken særegenhet Premiere vil by på i jungelen? Et ikke uviktig element, som Variety nevner, er at utgiveren Hachette ikke gjør det samme med utgivelsen i magasinets moderland Frankrike. Der består Premiere, slik det har gjort siden 70-tallet.

Men vil vi nå oppleve at flere tradisjonelle filmmagasiner nedlegges i løpet av året? Blir 2007 året der det endelige dødsstøt gis til de vidtfavnende filmbladene? Personlig håper jeg dette er en isolert sak for Premiere, men frykter det er en tendens.

Filmmagasinet Premiere legges ned

Premiere Nyheter som dette pleier å markere begynnelsen på slutten av noe: Den amerikanske papirutgaven av filmmagasinet Premiere blir nedlagt. Den kommende april-utgaven blir bladets siste, og sjefredaktør Peter Herbst forlater selskapet. Merkevaren Premiere fortsetter gjennom selskapets nettsider, men på trykk er magasinet herved dødt, melder AdAge.

Med slike nyheter kommer analytikerne frem fra sine kriker og kroker. Filmbloggeren Jeffrey Wells har et ganske fyldig gravskrift på sine sider, med tilbakeblikk på hvordan magasinets fall i essens tok til allerede i 1996.

Premiere Bransjetidsskriftet Varietys dekning er poengtert og saklig, og viser til det selvfølgelige: At bladets bane i hovedsak er nettets grensløse mangfoldighet på filmstoff. Med kun en nettsatsing å hvile på i fremtiden kan man spørre seg hvilken særegenhet Premiere vil by på i jungelen? Et ikke uviktig element, som Variety nevner, er at utgiveren Hachette ikke gjør det samme med utgivelsen i magasinets moderland Frankrike. Der består Premiere, slik det har gjort siden 70-tallet.

Men vil vi nå oppleve at flere tradisjonelle filmmagasiner nedlegges i løpet av året? Blir 2007 året der det endelige dødsstøt gis til de vidtfavnende filmbladene? Personlig håper jeg dette er en isolert sak for Premiere, men frykter det er en tendens.

MENY