Det gleder meg stort at tysktyrkiske Fatih Akin har blitt en svært populær regissør også blant norske kinogjengere. Akins to siste spillefilmer Mot veggen og Den andre siden vokste fra å være smalfilmer, i profilering og markedsføring, til å bli publikumssuksesser i norsk kinomålestokk. Begge gikk over et halvt år på kino i Oslo – hvor ofte skjer det for filmer her til lands? Og ikke bare det; under en debatt i Grimstad i sommer brukte manusforfatter Ståle Stein Berg følgende eksempel for å understreke et poeng: "Det går 50 tyske filmskapere på hver Fatih Akin". Det var en positiv overraskelse å høre Akin nevnt i en norsk bransjedebatt.
Så, uansett, av mange grunner regner jeg med at det er flere enn meg som er nysgjerrig på hva mer vi har i vente fra Fatih Akin. Derfor er det på tide med en grundig gjennomgang av hans forestående filmprosjekter:
La oss først se på hans kommende spillefilm, Soul Kitchen, som påbegynte sine opptak i Hamburg forrige onsdag. Filmen er Akins første komedie, og gjenforener ham med skuespillerne Moritz Bleibtrau (I juli og Solino), Birol Ünel (Cahit fra Mot veggen) og Adam Bousdoukos. Plottet dreier seg rundt restauranteieren Zinos (Bousdoukos), som forsøker å holde sin greske restaurant unna konkurs, mens alt går i mot ham. Samtidig forelsker han seg i en basketballspiller fra Serbia. Foreløpig er ikke flere detaljer om plottet sluppet ut, men vi antar at filmen vil være rik på energiske karakterer. Det ligger til regissøren.
Akin har uttalt om filmen, i følge Dear Cinema: "The film is an unpretentious love story […]. Akin, a self-declared admirer of Billy Wilder, says comedy is harder than drama but he cannot wait to give it a try." Filmen markerer sannsynligvis en ny retning for Akin, etter den alvorlige tonen i de to foregående filmene. Som han sier i et fint lite intervju med The Boston Phoenix: "The next film I’m working on will be very different from the last two. […] I have been working for five years on that damn screenplay. I think it’s the most difficult film I ever worked on."
Men før vi får se hva han får til med Soul Kitchen, vil vi på norske kinoer få stifte bekjentskap med Akins grep om det engelske språket – for han bidrar som kjent med en kortfilm til omnibus-prosjektet New York, I Love You. Dette blir hans første "internasjonale" regiprosjekt, men ikke den første omnibus-filmen. Ellers siste; han skal nemlig også bidra på Deutschland 09, et prosjekt som omtales slik av Turkish Cinema Newsletter: "Featuring segments by Akin/Tykwer/Weingartner […], the project is a platform for the filmmakers to experiment with the form as they offer their personal insights on the current political and social climate in Germany. The film is a nod to 1978’s Germany in Autumn featuring shorts by Sinkel and Fassbinder."
Akin finner dessuten også tid innimellom til å lage dokumentarfilmer, som sist i 2005 da han uventet slapp musikkfilmen Crossing the Bridge: The Sound of Istanbul ut av ermet. Hans neste dokumentar bærer tittelen Garbage in the Garden of Eden, og tar for seg hvordan de 547 innbyggerne i svartehavslandsbyen Çamburnu i nordøst-Tyrkia kjemper mot regjeringens beslutning om å omgjøre stedet til en søppelfylling. Filmen er i postproduksjon, og vil lanseres en gang i 2009.
I tillegg til alt dette er Fatih Akin en aktiv produsent gjennom sitt selskap Corazon International, som han snakker om i dette intervjuet fra Cineuropa. Med sin kollega Klaus Maeck var han involvert som co-produsent på Takva (en film Rushblogg anbefalte varmt etter Berlinalen i 2007), og har de siste årene jobbet med å få dramakomedien Mamarosh i regi av Momcilo Mrdakovic på beina (i co-produksjon med Emir Kosturica). Corazon jobber også med å få ferdigstilt en dokumentarfilm om tyrkiske kultfilmer fra 60- og 70-tallet. Som en kuriositet kan det også nevnes at Akin i år også har deltatt som skuespiller i Costa-Gavras (Z) sin kommende spillefilm, Eden à l’Ouest, som handler om illegale innvandrere i EU.
Puh. Fatih Akin ligger altså ikke på latsiden. Og som om ikke alt det ovenstående var nok avslutter vi med to sitater om fremtidige spillefilmprosjekter. Først gir vi ordet til produsent Maeck, som i ovennevnte Cineuropa-intervju nevner litt om filmen som skal avslutte trilogien Akin påbegynte med Mot veggen og Den andre siden:
The third and final part of the Love, Death & The Devil trilogy [will be a] big migration drama which will travel from Germany to America. Fatih calls it his Western and part of it would have to be shot in a studio. We first have to do all the research and get the financing toget
her, so the film could probably go into production in 2009.
Så får Akin avslutte denne oppsummeringen av hans diverse aktuelle filmprosjekter, med detaljene om et betydningsfullt tyrkisk prosjekt. Fra et intervju med IndieWire:
I have another project about the filmmaker Yimaz Güney, in 1982 he made a film called Yol (The Road), which shared the Palme d’Or in Cannes. He was a Kurdish filmmaker who was imprisoned in Turkey for 18 years and he made six films out of prison and then ran away from prison and made his last film in France and died in France. He’s kind of notorious hero in Turkey. So his widow wants me to make a film about his life, so I’m working on that but it’s a very big project. So there’s a lot of stuff to do (laughs).