Erling Borgen kritiserer TV2 og roser Aftenposten TV

erling_borgen

I et innlegg i Dagsavisen kritiserer dokumentarfilmskaper Erling Borgen en ny satsning fra TV2, hvor de etiske grensene utfordres ytterligere innenfor reality-sjangeren. Konseptet heter TV Lab og går ut på at publikum skal få stemme over en rekke presenterte prosjekter, og avgjøre hvilke som skal føres videre og bli til faktiske programmer hos TV2.

­– Fra i dag og fram til torsdag skal TV 2 Zebra vise 12 nye prosjekter. Hvert prosjekt varer i 23 minutter, og kanalens ansvarlige sier de er «kjempestolte». Jeg erkjenner at jeg bare har sett trailerne på TV Labs hjemmeside. To-tre av prosjektene virker anstendige. Men det meste av det nordmenn nå innbys til å stemme over, reiser en rekke alvorlige etiske problemstillinger, skriver Borgen.

Blant prosjektene er et humorshow med narkomane på Plata («Har du en LSD-tripp du kunne fortalt om»); en konkurranse mellom tjukke og tynne strippere som skal gjøres til «kampmaskiner» på ei uke («Catfight»); og «Walk of Shame», et program med Petter Pilgaard om folk som har hatt one night stands.

Idéskaperen bak sistnevnte konsept skal ha avfeid kritikken ved å si at den «kommer fra gamle gubber, som ikke har fått med seg at TV-bildet faktisk har endret seg de siste 20 årene». Borgen kvitterer med å vise til Vær varsom-plakaten, og mener at den norske debatten om reality-TV ligger et stykke tilbake for tilsvarende i andre land.

– Hvis ikke programskaperen selv forstår hva dette handler om, håper jeg at potensielle annonsører gjør det og holder seg unna. I andre land eksisterer seriøse og etiske debatter om reality-TV og konsekvensene for programmenes deltakere, skriver Borgen.

I innlegget bruker han TV2s prosjekt som skrekkeksempel på hva som kan skje når tv-produsenter forsøker å fri til publikum i en medieverden som later til å ha stadig mindre ressurser til god og gravende journalistikk.

Som positiv motvekt nevner han Aftenposten TVs dokumentarserie «Sweatshop», hvor unge nordmenn nylig fikk et sjokkerende innblikk i den internasjonale klesbransjens behandling av fattige tekstilarbeidere i Kambodsja.

– Det finnes mange dyktige TV-dokumentarister og journalister i Norge. Hvem som helst kan gå inn på hjemmesiden til foreningen for undersøkende journalistikk, SKUP, og lese hva slags kvalitetsjournalistikk som lages. Seriøs journalistikk har gitt ny innsikt og nytt innsyn. Akkurat det gjorde serien som Aftenposten sendte om de utbyttede menneskene i Kambodsja, skriver Borgen.

Resten av innlegget kan leses hos Dagsavisen.

Erling Borgen kritiserer TV2 og roser Aftenposten TV

erling_borgen

I et innlegg i Dagsavisen kritiserer dokumentarfilmskaper Erling Borgen en ny satsning fra TV2, hvor de etiske grensene utfordres ytterligere innenfor reality-sjangeren. Konseptet heter TV Lab og går ut på at publikum skal få stemme over en rekke presenterte prosjekter, og avgjøre hvilke som skal føres videre og bli til faktiske programmer hos TV2.

­– Fra i dag og fram til torsdag skal TV 2 Zebra vise 12 nye prosjekter. Hvert prosjekt varer i 23 minutter, og kanalens ansvarlige sier de er «kjempestolte». Jeg erkjenner at jeg bare har sett trailerne på TV Labs hjemmeside. To-tre av prosjektene virker anstendige. Men det meste av det nordmenn nå innbys til å stemme over, reiser en rekke alvorlige etiske problemstillinger, skriver Borgen.

Blant prosjektene er et humorshow med narkomane på Plata («Har du en LSD-tripp du kunne fortalt om»); en konkurranse mellom tjukke og tynne strippere som skal gjøres til «kampmaskiner» på ei uke («Catfight»); og «Walk of Shame», et program med Petter Pilgaard om folk som har hatt one night stands.

Idéskaperen bak sistnevnte konsept skal ha avfeid kritikken ved å si at den «kommer fra gamle gubber, som ikke har fått med seg at TV-bildet faktisk har endret seg de siste 20 årene». Borgen kvitterer med å vise til Vær varsom-plakaten, og mener at den norske debatten om reality-TV ligger et stykke tilbake for tilsvarende i andre land.

– Hvis ikke programskaperen selv forstår hva dette handler om, håper jeg at potensielle annonsører gjør det og holder seg unna. I andre land eksisterer seriøse og etiske debatter om reality-TV og konsekvensene for programmenes deltakere, skriver Borgen.

I innlegget bruker han TV2s prosjekt som skrekkeksempel på hva som kan skje når tv-produsenter forsøker å fri til publikum i en medieverden som later til å ha stadig mindre ressurser til god og gravende journalistikk.

Som positiv motvekt nevner han Aftenposten TVs dokumentarserie «Sweatshop», hvor unge nordmenn nylig fikk et sjokkerende innblikk i den internasjonale klesbransjens behandling av fattige tekstilarbeidere i Kambodsja.

– Det finnes mange dyktige TV-dokumentarister og journalister i Norge. Hvem som helst kan gå inn på hjemmesiden til foreningen for undersøkende journalistikk, SKUP, og lese hva slags kvalitetsjournalistikk som lages. Seriøs journalistikk har gitt ny innsikt og nytt innsyn. Akkurat det gjorde serien som Aftenposten sendte om de utbyttede menneskene i Kambodsja, skriver Borgen.

Resten av innlegget kan leses hos Dagsavisen.

MENY