“En prest og en plage” runder 10 000 på kino

'En prest og en plage' deltar i konkurranseprogrammet i Grimstad.
‘En prest og en plage’

Den norske dokumentarfilmen En prest og en plage rundet mandag 10.000 besøkende på norske kinoer, melder distributøren Tour de Force.

Dermed har filmen rundet “det magiske taket” for etterhåndsstøtte fra Norsk filminstitutt, noe som er sjelden for en dokumentarfilm. Nå håper Tor Fosse hos distributøren at dokumentaren skal bli “årets påskefilm”. Han legger heller ikke skjul på at velviljen fra kinosjefene ikke er stor med hensyn til å sette opp dokumentarer på kino.

«Vi hadde i utgangspunktet regnet med at filmen ville makte å nå 10.000 i løpet av dens spilletid på kinoene, men ikke at det skulle skje så raskt som dette. Vi ser at filmen har fått noe av den samme word-of-mouth-effekten som SØSKEN TIL EVIG TID, som også var en film i Tour de Forces distribusjon for kort tid siden. Men i motsetning til denne filmen har vi nok vært noe mer målrettet i arbeidet med å finne målgruppene til EN PREST OG EN PLAGE», uttaler distributøren.

«Vi ser nå at også de som opprinnelig ikke var tenkt som kjernemålgruppe flokker til filmen. Den blir nå sett av alle grupper i samfunnet og er blitt vårens store samtaleemne. Filmen om Børre Knudsen er ikke lenger bare for tilhengerne hans, men også for de som lever i den politisk korrekte mentaliteten. Det er hyggelig at disse også ønsker å se filmen.»

Kristian Fyllingsnes er film- og markedssjef i Tour de Force og har hatt en enorm pågang fra kinoene. Det tror han ikke motvillige kinosjefer var forberedt på.

«Vi tror filmen kom svært uventet på kinosjefene, for det var ikke mye interesse å spore da den ble presentert på to kinofilmtreff i Oslo i vinter. Men nå kontakter lokalbefolkningen på mange steder over hele landet kinosjefene, som ikke har annet valg enn å sette den opp», fortsetter Fyllingsnes.

 

 

“En prest og en plage” runder 10 000 på kino

'En prest og en plage' deltar i konkurranseprogrammet i Grimstad.
‘En prest og en plage’

Den norske dokumentarfilmen En prest og en plage rundet mandag 10.000 besøkende på norske kinoer, melder distributøren Tour de Force.

Dermed har filmen rundet “det magiske taket” for etterhåndsstøtte fra Norsk filminstitutt, noe som er sjelden for en dokumentarfilm. Nå håper Tor Fosse hos distributøren at dokumentaren skal bli “årets påskefilm”. Han legger heller ikke skjul på at velviljen fra kinosjefene ikke er stor med hensyn til å sette opp dokumentarer på kino.

«Vi hadde i utgangspunktet regnet med at filmen ville makte å nå 10.000 i løpet av dens spilletid på kinoene, men ikke at det skulle skje så raskt som dette. Vi ser at filmen har fått noe av den samme word-of-mouth-effekten som SØSKEN TIL EVIG TID, som også var en film i Tour de Forces distribusjon for kort tid siden. Men i motsetning til denne filmen har vi nok vært noe mer målrettet i arbeidet med å finne målgruppene til EN PREST OG EN PLAGE», uttaler distributøren.

«Vi ser nå at også de som opprinnelig ikke var tenkt som kjernemålgruppe flokker til filmen. Den blir nå sett av alle grupper i samfunnet og er blitt vårens store samtaleemne. Filmen om Børre Knudsen er ikke lenger bare for tilhengerne hans, men også for de som lever i den politisk korrekte mentaliteten. Det er hyggelig at disse også ønsker å se filmen.»

Kristian Fyllingsnes er film- og markedssjef i Tour de Force og har hatt en enorm pågang fra kinoene. Det tror han ikke motvillige kinosjefer var forberedt på.

«Vi tror filmen kom svært uventet på kinosjefene, for det var ikke mye interesse å spore da den ble presentert på to kinofilmtreff i Oslo i vinter. Men nå kontakter lokalbefolkningen på mange steder over hele landet kinosjefene, som ikke har annet valg enn å sette den opp», fortsetter Fyllingsnes.

 

 

MENY