En ny tid for uavhengig TV

TVDa jeg for en drøy uke siden skrev "TVen er død – hva skjer nå?" var det ikke bare for å lage en tabloid oversikt. Det var også for å lansere et fokus. Her på Rushblogg forsøker vi å holde blikket så fremoverrettet som mulig, og det tradisjonelle TV-mediets død, eventuelt transformasjon, er noe vi planlegger å følge tett (og kanskje ta del i). Utviklingsbloggen NRKbeta over hos statskanalen er essensiell lesning når det gjelder teknisk utvikling; vi vil forsøke å blande inn vinkelen som gjelder det produserende element: Hvordan tenke fremtidsrettet som produsent av korte formater?

Én måte å påbegynne en ny serie, er å produsere en pilot – ingenting nyskapende med det. Men når medielandskapet er i så dyp endring som nå; hvordan går man best frem med en pilot til bevilgende instanser? Dette spørsmålet har den meritterte Hollywood-manusforfatteren John August mottatt på sin blogg fra en leser, og svaret hans er en rekke innsiktsfulle tips. August brukte selv slutten av manusforfatterstreiken til å gå i produksjon på en egen pilot til en serie som er tiltenkt eksklusiv web-distribusjon. Han bruker begrepet "Indie TV", og skriver:

Big media conglomerates dominate traditional television, both broadcast and cable. There are plenty of other outlets for people to see your show, from basic (YouTube) to more complex (specialized web, cable and satellite networks). The common theme is that none of them are going to be able to pay you the upfront money you need to make the show the way a typical TV network would.

Men selv om de nye internettdistribusjonskanalene ennå ikke har vist at de sitter på store nok penger til å produsere fulle sesonger av ambisiøse TV-serier, så har August andre forslag til hvordan man kan finne pengene man trenger (og han insisterer på at penger trengs):

Whoever gives you this money needs to have a reason to believe it’s worth it. For our show, we’re going to be targeting several big advertisers, trying to find one who will sign on as the exclusive presenter. Like the BMW films, our premise lends itself to very direct product integration. The money to make our show would be a trivial portion of a brand’s ad budget.

På tampen, et par saker til som tilleggslesning: Det amerikanske månedsmagasinet The Atlantic har en dyptpløyende sak om hvordan TV kan unngå sin nært forestående død. Den innledes slik: "TV can avoid the music industry’s fate and survive the digital age, but only by beating the Internet at its own game." Skulle jeg sitert mer fra den måtte det blitt svære avsnitt; les selv – den kan nok åpne noen øyne. Og fra britiske The Times, en kommentar av Andrew Sullivan: "I don’t know about you, but I rarely leave my evening viewing to chance or to programmers any more. It’s planned and recorded in advance."

En ny tid for uavhengig TV

TVDa jeg for en drøy uke siden skrev "TVen er død – hva skjer nå?" var det ikke bare for å lage en tabloid oversikt. Det var også for å lansere et fokus. Her på Rushblogg forsøker vi å holde blikket så fremoverrettet som mulig, og det tradisjonelle TV-mediets død, eventuelt transformasjon, er noe vi planlegger å følge tett (og kanskje ta del i). Utviklingsbloggen NRKbeta over hos statskanalen er essensiell lesning når det gjelder teknisk utvikling; vi vil forsøke å blande inn vinkelen som gjelder det produserende element: Hvordan tenke fremtidsrettet som produsent av korte formater?

Én måte å påbegynne en ny serie, er å produsere en pilot – ingenting nyskapende med det. Men når medielandskapet er i så dyp endring som nå; hvordan går man best frem med en pilot til bevilgende instanser? Dette spørsmålet har den meritterte Hollywood-manusforfatteren John August mottatt på sin blogg fra en leser, og svaret hans er en rekke innsiktsfulle tips. August brukte selv slutten av manusforfatterstreiken til å gå i produksjon på en egen pilot til en serie som er tiltenkt eksklusiv web-distribusjon. Han bruker begrepet "Indie TV", og skriver:

Big media conglomerates dominate traditional television, both broadcast and cable. There are plenty of other outlets for people to see your show, from basic (YouTube) to more complex (specialized web, cable and satellite networks). The common theme is that none of them are going to be able to pay you the upfront money you need to make the show the way a typical TV network would.

Men selv om de nye internettdistribusjonskanalene ennå ikke har vist at de sitter på store nok penger til å produsere fulle sesonger av ambisiøse TV-serier, så har August andre forslag til hvordan man kan finne pengene man trenger (og han insisterer på at penger trengs):

Whoever gives you this money needs to have a reason to believe it’s worth it. For our show, we’re going to be targeting several big advertisers, trying to find one who will sign on as the exclusive presenter. Like the BMW films, our premise lends itself to very direct product integration. The money to make our show would be a trivial portion of a brand’s ad budget.

På tampen, et par saker til som tilleggslesning: Det amerikanske månedsmagasinet The Atlantic har en dyptpløyende sak om hvordan TV kan unngå sin nært forestående død. Den innledes slik: "TV can avoid the music industry’s fate and survive the digital age, but only by beating the Internet at its own game." Skulle jeg sitert mer fra den måtte det blitt svære avsnitt; les selv – den kan nok åpne noen øyne. Og fra britiske The Times, en kommentar av Andrew Sullivan: "I don’t know about you, but I rarely leave my evening viewing to chance or to programmers any more. It’s planned and recorded in advance."

MENY