Emmy, Amanda og Asphaug

Hvorfor ble ikke Anneke von der Lippe nominert til en Amanda, mens hun er verdig til fjernsynets svar på Oscar, en amerikansk Emmy? Det er Per Haddal i Aftenposten som spør. Han er selvsagt klar over at Amanda-komiteen droppet fjernsynsprisene til fordel for et rendyrket filmarrangement, men stiller spørsmål ved den beslutningen.
Film- og tv-priser deles ikke ut på grunnlag av objektive kriterier, konstaterer Haddal, som selv sitter i forhåndsjuryen som har valgt ut kandidatene til ¿?Folkets filmpris¿? som skal kåres på tampen av filmfestivalen i Bergen neste uke.
Prisen er et klassisk kompromiss mellom faglige og populistiske hensyn, og utvelgelsesprosessen synes drevet av samme frykten som hjemsøker alle pris-utdelere i dag: Hvis man ikke velger ut kandidater på forhånd, vil en av Star Wars-filmene eller Ringenes Herre-filmene garantert vinne alle priser.
I dette tilfellet kunne man f.eks risikert at en Elling eller Olsenbanden kunne gått av med seieren. Men det får da være grenser for hvor langt folkets vilje bør få strekke seg.
Men alvorlig talt: Disse kåringene er jo ikke spennende lenger, for de ender alltid med at «Flåklypa» vinner likevel.
Ellers konstaterer vi at de mest populære filmene til Arne Skouen er tatt med («Ni liv» og «Gategutter»), mens hans mest ambisiøse og utfordrende filmer, som «Kalde spor», åpenbart ikke oppfattes som folkelige nok. Derfor framstår valget av Erik Løchens modernistiske og «enda vanskeligere» film ¿?Jakten¿? som noe av et kompromiss mellom jurymedlemmene.

Martin Asphaug opplever etterlengtet suksess på svenske kinoer med ¿?Kim Novak badet aldri i Genesaretsjøen¿?. Filmen går ikke så bra på norske kinoer. Men til sammenlikning med den ublide skjebnen hans forrige film ¿?Andreaskorset¿? fikk på norske kinoer, må mottakelsen likevel kunne anses som noe av en en oppreisning.
For ¿?Andreaskorset¿? fikk minimalt med omtale og ble sett av noen få tusen mennesker på norske kinoer. Filmen ble laget rett før produsenten Dinamo ble lagt ned, den fikk like pisslunken mottakelse av pressen som behandling av sin egen distributør, og skuespillernes utmerkede prestasjoner ble stort sett ignorert. Asphaugs lek med Hitchcock-referanser og thriller-konvensjoner i ¿?Andreaskorset¿? er ikke sånt som gir filmpriser. Men filmen hadde fortjent en bedre skjebne.
Har Asphaug lyst til å lage film i Norge igjen, etter fiaskoen med ¿?Andreaskorset¿? og suksessen i Sverige? Til Adresseavisen kan Asphaug fortelle at han har et manus ¿?nederst i skuffen¿? der handlingen utspiller seg i barndomsbyen Trondheim. Han forteller at ideen kom i forbindelse med et urealisert prosjekt der han, Liv Ullmann og Maria Sødahl skulle lage ¿?tre generasjoner med trondheimsfilm¿?.

Emmy, Amanda og Asphaug

Hvorfor ble ikke Anneke von der Lippe nominert til en Amanda, mens hun er verdig til fjernsynets svar på Oscar, en amerikansk Emmy? Det er Per Haddal i Aftenposten som spør. Han er selvsagt klar over at Amanda-komiteen droppet fjernsynsprisene til fordel for et rendyrket filmarrangement, men stiller spørsmål ved den beslutningen.
Film- og tv-priser deles ikke ut på grunnlag av objektive kriterier, konstaterer Haddal, som selv sitter i forhåndsjuryen som har valgt ut kandidatene til ¿?Folkets filmpris¿? som skal kåres på tampen av filmfestivalen i Bergen neste uke.
Prisen er et klassisk kompromiss mellom faglige og populistiske hensyn, og utvelgelsesprosessen synes drevet av samme frykten som hjemsøker alle pris-utdelere i dag: Hvis man ikke velger ut kandidater på forhånd, vil en av Star Wars-filmene eller Ringenes Herre-filmene garantert vinne alle priser.
I dette tilfellet kunne man f.eks risikert at en Elling eller Olsenbanden kunne gått av med seieren. Men det får da være grenser for hvor langt folkets vilje bør få strekke seg.
Men alvorlig talt: Disse kåringene er jo ikke spennende lenger, for de ender alltid med at «Flåklypa» vinner likevel.
Ellers konstaterer vi at de mest populære filmene til Arne Skouen er tatt med («Ni liv» og «Gategutter»), mens hans mest ambisiøse og utfordrende filmer, som «Kalde spor», åpenbart ikke oppfattes som folkelige nok. Derfor framstår valget av Erik Løchens modernistiske og «enda vanskeligere» film ¿?Jakten¿? som noe av et kompromiss mellom jurymedlemmene.

Martin Asphaug opplever etterlengtet suksess på svenske kinoer med ¿?Kim Novak badet aldri i Genesaretsjøen¿?. Filmen går ikke så bra på norske kinoer. Men til sammenlikning med den ublide skjebnen hans forrige film ¿?Andreaskorset¿? fikk på norske kinoer, må mottakelsen likevel kunne anses som noe av en en oppreisning.
For ¿?Andreaskorset¿? fikk minimalt med omtale og ble sett av noen få tusen mennesker på norske kinoer. Filmen ble laget rett før produsenten Dinamo ble lagt ned, den fikk like pisslunken mottakelse av pressen som behandling av sin egen distributør, og skuespillernes utmerkede prestasjoner ble stort sett ignorert. Asphaugs lek med Hitchcock-referanser og thriller-konvensjoner i ¿?Andreaskorset¿? er ikke sånt som gir filmpriser. Men filmen hadde fortjent en bedre skjebne.
Har Asphaug lyst til å lage film i Norge igjen, etter fiaskoen med ¿?Andreaskorset¿? og suksessen i Sverige? Til Adresseavisen kan Asphaug fortelle at han har et manus ¿?nederst i skuffen¿? der handlingen utspiller seg i barndomsbyen Trondheim. Han forteller at ideen kom i forbindelse med et urealisert prosjekt der han, Liv Ullmann og Maria Sødahl skulle lage ¿?tre generasjoner med trondheimsfilm¿?.

MENY