Dreamworks sparker ut Aardman Animation

Wallace & Gromit

I 1999 signerte Dreamworks en fem-filmskontrakt med Aardman Animation; selskapet som til da hadde gått fra suksess til suksess med blant annet Wallace & Gromit-serien og Creature Comforts. Dreamworks kontrakt innebar at selskapet skulle ta med seg alle sine etablerte karakterer over Atlanteren, og umiddelbart starte arbeidet med sine første spillefilmer i samarbeid med Jeffrey Katzenberg og hans gjeng. Flukten fra Hønsegården var første film ut, en film som spilte inn 224 millioner dollar på verdensbasis og dermed med god inntjening på et budsjett på snaue 45 millioner.

I 2005 hadde Wallace & Gromit sin spillefilmdebut i filmen Varulvkaninens Forbannelse. Også denne må sies å ha vært en relativt stor suksess, med inntjening verden over på 192 millioner dollar og et budsjett på 1/6-del. Men allerede på denne tiden begynte mange å hviske om at Aardman ikke var den suksessen Dreamworks håpet på. Det var ingen tvil om at Dreamworks på mange måter så for seg en sterk konkurrent til Pixars filmer i selskapet, men om man sammenligner kinotallene, var Pixar langt foran.

Rett før jul, hadde Nedenom og Hjem premiere på norske og amerikanske kinoer. Filmen har sålangt spilt inn 170 millioner på verdensbasis, og i Norge er den sålangt sett av nesten 88.000. Ikke spesielt langt unna Varulvkaninens inntjening, men problemet er at Nedenom og Hjem hadde et budsjett på snaue 150 millioner. Altså fem ganger så mye som forrige film ute. Dessuten var den frontet av stjerner som Kate Winslet og Hugh Jackman, og ble lansert i en tid da animasjonsfilm ofte betyr sikre inntekter for studioene.

I en sånn kontekst, kan man kanskje finne en årsak til at Dreamworks i dag annonserte at de bryter kontrakten med Aardman. Oscarpriser i fleng og kritikerhyllest er sjelden nok i Drømmefabrikken. Personlig var jeg stor fan av Wallace & Gromit før de dro til Statene, men falt aldri for hverken hønsene eller kaninvarulvene. På fansider har den jevne reaksjonen vært at det nok er bra for studioet å gå tilbake til sine gamle lokaler og budsjetter. Kanskje finner de igjen noe av det som gjorde de ble så populære i første omgang?

Dreamworks med Katzenberg i spissen forklarte splittelsen med forskjellige målsetninger og ambisjoner for fremtiden studioene i mellom. Nick Park, Peter Lord og David Sproxton; de tre eierne av Aardman, gjentar det samme på sine hjemmesider, samtidig som de legger til at de allerede har mange konkrete planer om nye prosjekter:

We’ve enjoyed a hugely successful and creative relationship with Jeffrey and DreamWorks Animation, but both companies are aware that our ambitions have moved apart, and it feels like the right time to move on. Aardman has an ambitious slate of feature film projects in development and will announce their future production and distribution plans shortly.

Dreamworks sparker ut Aardman Animation

Wallace & Gromit

I 1999 signerte Dreamworks en fem-filmskontrakt med Aardman Animation; selskapet som til da hadde gått fra suksess til suksess med blant annet Wallace & Gromit-serien og Creature Comforts. Dreamworks kontrakt innebar at selskapet skulle ta med seg alle sine etablerte karakterer over Atlanteren, og umiddelbart starte arbeidet med sine første spillefilmer i samarbeid med Jeffrey Katzenberg og hans gjeng. Flukten fra Hønsegården var første film ut, en film som spilte inn 224 millioner dollar på verdensbasis og dermed med god inntjening på et budsjett på snaue 45 millioner.

I 2005 hadde Wallace & Gromit sin spillefilmdebut i filmen Varulvkaninens Forbannelse. Også denne må sies å ha vært en relativt stor suksess, med inntjening verden over på 192 millioner dollar og et budsjett på 1/6-del. Men allerede på denne tiden begynte mange å hviske om at Aardman ikke var den suksessen Dreamworks håpet på. Det var ingen tvil om at Dreamworks på mange måter så for seg en sterk konkurrent til Pixars filmer i selskapet, men om man sammenligner kinotallene, var Pixar langt foran.

Rett før jul, hadde Nedenom og Hjem premiere på norske og amerikanske kinoer. Filmen har sålangt spilt inn 170 millioner på verdensbasis, og i Norge er den sålangt sett av nesten 88.000. Ikke spesielt langt unna Varulvkaninens inntjening, men problemet er at Nedenom og Hjem hadde et budsjett på snaue 150 millioner. Altså fem ganger så mye som forrige film ute. Dessuten var den frontet av stjerner som Kate Winslet og Hugh Jackman, og ble lansert i en tid da animasjonsfilm ofte betyr sikre inntekter for studioene.

I en sånn kontekst, kan man kanskje finne en årsak til at Dreamworks i dag annonserte at de bryter kontrakten med Aardman. Oscarpriser i fleng og kritikerhyllest er sjelden nok i Drømmefabrikken. Personlig var jeg stor fan av Wallace & Gromit før de dro til Statene, men falt aldri for hverken hønsene eller kaninvarulvene. På fansider har den jevne reaksjonen vært at det nok er bra for studioet å gå tilbake til sine gamle lokaler og budsjetter. Kanskje finner de igjen noe av det som gjorde de ble så populære i første omgang?

Dreamworks med Katzenberg i spissen forklarte splittelsen med forskjellige målsetninger og ambisjoner for fremtiden studioene i mellom. Nick Park, Peter Lord og David Sproxton; de tre eierne av Aardman, gjentar det samme på sine hjemmesider, samtidig som de legger til at de allerede har mange konkrete planer om nye prosjekter:

We’ve enjoyed a hugely successful and creative relationship with Jeffrey and DreamWorks Animation, but both companies are aware that our ambitions have moved apart, and it feels like the right time to move on. Aardman has an ambitious slate of feature film projects in development and will announce their future production and distribution plans shortly.

MENY