Walt Disney Studios brukte 175 millioner dollar på å produsere og markedsføre 3D-animasjonsfilmen Mars needs moms. I åpningshelgen tjente filmen kun 6,9 millioner dollar på det amerikanske markedet og 2,1 milloner dollar utenfor USA, melder New York Times. Floppen skaper store reaksjoner i Hollywood.
– In the movie business, sometimes a flop is just a flop. Then there are misses so disastrous that they send signals to broad swaths of Hollywood. Mars Needs Moms is shaping up as the second type, skriver New York Times, og trekker paralleller til andre store flopper som The Adventures of Pluto Nash, Cutthroat Island og The Alamo.
Mars needs moms er den første høybudsjetts dataanimasjonsfilmen som fullstendig flopper. Dataanimasjon har det siste tiåret vært Hollywoods sikreste pengemaskin, nå begynner en del av sjefene i bransjen å spekulere i om markedet er mettet. Det spekuleres også i om floppen er en backlash mot 3D. Bransjeanalytikere har i lang tid vært skeptisk til de høye prisene på 3D-visninger, og frykter at publikum og spesielt familier går bort fra 3D-filmene.
Robert Zemeckis nå nedlagte selskap ImageMovers Digital har vært involvert i produksjonen. Filmen er i likhet med Zemeckis egne animasjonsfilmer A Christmas Carol, Beowulf og The Polar Express, animert med motion capture. Det vil si at skuespillere spiller ut handlingen, bevegelsene deres registreres av sensorer og er grunnlaget for animasjonen. Teknikken har blitt kritisert for å skape en livløs, unaturlig form for animasjon, og det at bevegelsene baseres på en skuespillers bevegelser legger unødvendige begrensninger på animasjonen. Filmene har også blitt mindre og mindre populære blant publikum og nå spekuleres det i om Mars needs moms blir spikeren i kista for Zemeckis form for motion capture animasjon. Robert Zemeckis neste prosjekt en 3D-remake av Yellow Submarine er nå skrinlagt. Den neste store testen for motion capture-filmen blir Spielbergs Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn.