Det strides om «Into the White»

into the white 4 475x267
"Into the White", tidligere kalt "Comrade"

I en artikkel Dagsavisen har publisert hevder dokumentarfilmskaper Alexander Joyce at produksjonsselskapet Zentropa har stukket av med hans filmprosjekt uten å gjøre opp for seg.

Bakgrunnen for dette er at Joyce, fra produksjonsselskapet Roundhouse, i 2009 tok kontakt med Zentropa for å lage en dokumentarfilm om den historiske hendelsen som dramatiseres i Into the White. Joyce hevder at i motsetning til å oppfylle løftene om å lage dokumentarfilm, rappet Zentropa prosjektet uten å gjøre en avtale om økonomisk vederlag. Konflikten med Zentropa og produsent Peter Aalbæk Jensen har vært en påkjenning for Joyce.

– Dette har vært det verste året i min karriere, og en opplevelse jeg helst skulle vært foruten. Det burde ikke være min oppgave å sitte barnevakt for en så stor og profesjonell produsent og passe på at mitt arbeid ikke blir misbrukt, sier Joyce.

Joyce startet planleggingen av dokumentaren allerede i 2004, som fra første stund gikk under arbeidstittelen Comrade. Zentropa var mest interessert i å lage en spillefilm basert på hendelsen, og det ble foreslått et samarbeid hvor Joyce skulle få hjelp til å finansiere og fullføre sitt dokumentarprosjekt parallelt med spillefilmen. Dokumentarprosjektet kom aldri ordentlig i gang. I fjor fikk Joyce hakeslepp da han leste en avisartikkel hvor Zentropa omtalte sin spillefilm som Comrade.

Joyce tok kontakt med en advokat som rådet ham til å søke varemerkebeskyttelse for filmtittelen, noe han også fikk innvilget.

– Å søke varemerkebeskyttelse viste seg å være selve trumfkortet, som stadfester at Comrade er mitt åndsverk. Derfor er tittelen så utrolig viktig for meg, sier Alexander Joyce.

Regissør Petter Næss tilbakeviser alle påstander om at Into the White er basert på manuset til Alexander Joyce og hans produksjonsselskap Roundhouse.

– Vi har tatt en historie fra virkeligheten og laget vår egen historie basert på disse hendelsene. Dette er en offentlig historie som hvem som helst kan gjøre noe med, sier Petter Næss.

Næss vedgår at det var truslene om søksmål som førte til at filmens tittel ble endret fra Comrade til Into the White i november i fjor.

– Selv om man ble tvunget til å forandre tittelen, så betyr ikke det at Into the White ikke kler filmen bedre, sier Næss.

Til Dagsavisen sier Peter Aalbæk Jensen fra Zentropa at det overhodet ikke eksisterer noen rettighetskonflikt.

– Jeg behandler folk pent og ordentlig. Det er derfor jeg har fått lov til å lage film i Skandinavia i 30 år. Vi har også betalt Joyce et beløp for å gjøre oss oppmerksom på historien. Men det er ingen som kan si de har rettighetene til historiske begivenheter. I så fall blir jeg veldig glad hvis noen kan gi meg rettighetene til andre verdenskrig, sier Aalbæk Jensen.

Kilde: Dagsavisen

Det strides om «Into the White»

into the white 4 475x267
"Into the White", tidligere kalt "Comrade"

I en artikkel Dagsavisen har publisert hevder dokumentarfilmskaper Alexander Joyce at produksjonsselskapet Zentropa har stukket av med hans filmprosjekt uten å gjøre opp for seg.

Bakgrunnen for dette er at Joyce, fra produksjonsselskapet Roundhouse, i 2009 tok kontakt med Zentropa for å lage en dokumentarfilm om den historiske hendelsen som dramatiseres i Into the White. Joyce hevder at i motsetning til å oppfylle løftene om å lage dokumentarfilm, rappet Zentropa prosjektet uten å gjøre en avtale om økonomisk vederlag. Konflikten med Zentropa og produsent Peter Aalbæk Jensen har vært en påkjenning for Joyce.

– Dette har vært det verste året i min karriere, og en opplevelse jeg helst skulle vært foruten. Det burde ikke være min oppgave å sitte barnevakt for en så stor og profesjonell produsent og passe på at mitt arbeid ikke blir misbrukt, sier Joyce.

Joyce startet planleggingen av dokumentaren allerede i 2004, som fra første stund gikk under arbeidstittelen Comrade. Zentropa var mest interessert i å lage en spillefilm basert på hendelsen, og det ble foreslått et samarbeid hvor Joyce skulle få hjelp til å finansiere og fullføre sitt dokumentarprosjekt parallelt med spillefilmen. Dokumentarprosjektet kom aldri ordentlig i gang. I fjor fikk Joyce hakeslepp da han leste en avisartikkel hvor Zentropa omtalte sin spillefilm som Comrade.

Joyce tok kontakt med en advokat som rådet ham til å søke varemerkebeskyttelse for filmtittelen, noe han også fikk innvilget.

– Å søke varemerkebeskyttelse viste seg å være selve trumfkortet, som stadfester at Comrade er mitt åndsverk. Derfor er tittelen så utrolig viktig for meg, sier Alexander Joyce.

Regissør Petter Næss tilbakeviser alle påstander om at Into the White er basert på manuset til Alexander Joyce og hans produksjonsselskap Roundhouse.

– Vi har tatt en historie fra virkeligheten og laget vår egen historie basert på disse hendelsene. Dette er en offentlig historie som hvem som helst kan gjøre noe med, sier Petter Næss.

Næss vedgår at det var truslene om søksmål som førte til at filmens tittel ble endret fra Comrade til Into the White i november i fjor.

– Selv om man ble tvunget til å forandre tittelen, så betyr ikke det at Into the White ikke kler filmen bedre, sier Næss.

Til Dagsavisen sier Peter Aalbæk Jensen fra Zentropa at det overhodet ikke eksisterer noen rettighetskonflikt.

– Jeg behandler folk pent og ordentlig. Det er derfor jeg har fått lov til å lage film i Skandinavia i 30 år. Vi har også betalt Joyce et beløp for å gjøre oss oppmerksom på historien. Men det er ingen som kan si de har rettighetene til historiske begivenheter. I så fall blir jeg veldig glad hvis noen kan gi meg rettighetene til andre verdenskrig, sier Aalbæk Jensen.

Kilde: Dagsavisen

MENY