Det koster å være kar i Cannes

Sofia CoppolaI dag åpner filmfestivalen i Cannes, og vår redaktør (og comeback-blogger) Kjetil Lismoen er på plass. Noe sier meg at Rushprints budsjett er litt mindre enn det Hollywood-studioene svir av for å få kameralinsene rettet mot sine stjerner på croisetten. I dagens L.A. Times har de en interessant liten artikkel, som jeg tenkte kunne være verdt å spre videre. Den handler om hvor mye det faktisk koster Hollywood å lansere en film i Cannes. Og det er ikke billig. Sony brukte blant annet 4 millioner dollar på Cannes-festen til Da Vinci-koden, skriver John Horn. Men de fikk absolutt noe tilbake for det – filmen ble lansert som et fenomen, og publikum fulgte på. Verre var det med Marie Antoinette, som ved fjorårets festival best huskes for den grusomme slakten den fikk av kritikerne, mer enn festene og studioets forsøk på å få verdens oppmerksomhet (som bl.a. kostet 42.000 dollarkun for regissør Sofia Coppolas hårstylist). Les resten av artikkelen for flere eksempler på utstrakt amerikansk pengebruk som kommer Cannes’ hotelleiere til gode.

(Til sammenligning ga Trond Giske 1 million kroner i ekstrastøtte til den norske Cannes-lanseringen i fjor, som i vår sammenheng var viktig, men som i det store ser veldig lite ut.)

Det koster å være kar i Cannes

Sofia CoppolaI dag åpner filmfestivalen i Cannes, og vår redaktør (og comeback-blogger) Kjetil Lismoen er på plass. Noe sier meg at Rushprints budsjett er litt mindre enn det Hollywood-studioene svir av for å få kameralinsene rettet mot sine stjerner på croisetten. I dagens L.A. Times har de en interessant liten artikkel, som jeg tenkte kunne være verdt å spre videre. Den handler om hvor mye det faktisk koster Hollywood å lansere en film i Cannes. Og det er ikke billig. Sony brukte blant annet 4 millioner dollar på Cannes-festen til Da Vinci-koden, skriver John Horn. Men de fikk absolutt noe tilbake for det – filmen ble lansert som et fenomen, og publikum fulgte på. Verre var det med Marie Antoinette, som ved fjorårets festival best huskes for den grusomme slakten den fikk av kritikerne, mer enn festene og studioets forsøk på å få verdens oppmerksomhet (som bl.a. kostet 42.000 dollarkun for regissør Sofia Coppolas hårstylist). Les resten av artikkelen for flere eksempler på utstrakt amerikansk pengebruk som kommer Cannes’ hotelleiere til gode.

(Til sammenligning ga Trond Giske 1 million kroner i ekstrastøtte til den norske Cannes-lanseringen i fjor, som i vår sammenheng var viktig, men som i det store ser veldig lite ut.)

MENY