Film er business. Cannes er først og fremst en messe for filmbransjen, skriver Mikkel Vuorela i Politiken.dk. Han har fulgt i helene på Peter Aalbæk gjennom en arbeidsdag i Cannes. Reportasjen kan leses her.
Cannes Film Festival 16. – 27. mai 2012.
Cannes blir ansett for å være et sted med respekt for kunstneriske visjoner, en filmkunstens katedral. Men det er også verdens største filmmarked hvor titusener av bransjefolk møtes på 358 stands i kjelleren under den røde løperen, med et håp om å skaffe penger til fremtidige filmer.
Innkjøperne kan velge mellom 1435 markedsvisninger, og på terrasser og kafeer samles enda flere filmfolk i livlige diskusjoner om filmer og prosjekter – kjøp, salg og finansiering.
En 10 minutters gåtur derfra finner man skandinaverne på terrassen på la Croisette 55, hvor samtlige av de nordiske filminstituttene og salgsselskapene holder til. 50-60 prosent av årsomsetningen til Trust Nordisk – Zentropas og Nordisk Films salgsselskap – blir tjent inn under filmfestivalene i Cannes og Berlin.
-Dette handler om penger, penger, penger, sier Zentropas direktør Peter Aalbæk.
Det er generelt en stor interesse for skandinaviske filmer, og det blir ekstra travelt med en film i et av festivalens konkurranseprogrammer.
Man kan maks skaffe 15 millioner til en filmproduksjon i Danmark, og Zentropa må til utlandet for å hente resten av finansieringen hvis en film skal realiseres.
Omkring 130.000 bransjefolk besøker filmfestivalen i Cannes årlig. Mer enn 11.000 blir akkreditert til festivalens filmmarked. I år ble 2730 ferdige filmer satt til salg, og 4555 filmprosjekter søkte finansiering.