-Det handler om penger

cannes marked 475
Filmfestivalen i Cannes er mest av alt en messe for filmbransjen. Det holdes møter på den skandinaviske terrassen fra tidlig om morgenen til sent hver kveld.

Film er business. Cannes er først og fremst en messe for filmbransjen, skriver Mikkel Vuorela i Politiken.dk. Han har fulgt i helene på Peter Aalbæk gjennom en arbeidsdag i Cannes. Reportasjen kan leses her.

Cannes Film Festival 16. – 27. mai 2012.

Cannes blir ansett for å være et sted med respekt for kunstneriske visjoner, en filmkunstens katedral. Men det er også verdens største filmmarked hvor titusener av bransjefolk møtes på 358 stands i kjelleren under den røde løperen, med et håp om å skaffe penger til fremtidige filmer.

Innkjøperne kan velge mellom 1435 markedsvisninger, og på terrasser og kafeer samles enda flere filmfolk i livlige diskusjoner om filmer og prosjekter – kjøp, salg og finansiering.

En 10 minutters gåtur derfra finner man skandinaverne på terrassen på la Croisette 55, hvor samtlige av de nordiske filminstituttene og salgsselskapene holder til. 50-60 prosent av årsomsetningen til Trust Nordisk – Zentropas og Nordisk Films salgsselskap – blir tjent inn under filmfestivalene i Cannes og Berlin.

-Dette handler om penger, penger, penger, sier Zentropas direktør Peter Aalbæk.

Det er generelt en stor interesse for skandinaviske filmer, og det blir ekstra travelt med en film i et av festivalens konkurranseprogrammer.

Man kan maks skaffe 15 millioner til en filmproduksjon i Danmark, og Zentropa må til utlandet for å hente resten av finansieringen hvis en film skal realiseres.

Omkring 130.000 bransjefolk besøker filmfestivalen i Cannes årlig. Mer enn 11.000 blir akkreditert til festivalens filmmarked. I år ble 2730 ferdige filmer satt til salg, og 4555 filmprosjekter søkte finansiering.

-Det handler om penger

cannes marked 475
Filmfestivalen i Cannes er mest av alt en messe for filmbransjen. Det holdes møter på den skandinaviske terrassen fra tidlig om morgenen til sent hver kveld.

Film er business. Cannes er først og fremst en messe for filmbransjen, skriver Mikkel Vuorela i Politiken.dk. Han har fulgt i helene på Peter Aalbæk gjennom en arbeidsdag i Cannes. Reportasjen kan leses her.

Cannes Film Festival 16. – 27. mai 2012.

Cannes blir ansett for å være et sted med respekt for kunstneriske visjoner, en filmkunstens katedral. Men det er også verdens største filmmarked hvor titusener av bransjefolk møtes på 358 stands i kjelleren under den røde løperen, med et håp om å skaffe penger til fremtidige filmer.

Innkjøperne kan velge mellom 1435 markedsvisninger, og på terrasser og kafeer samles enda flere filmfolk i livlige diskusjoner om filmer og prosjekter – kjøp, salg og finansiering.

En 10 minutters gåtur derfra finner man skandinaverne på terrassen på la Croisette 55, hvor samtlige av de nordiske filminstituttene og salgsselskapene holder til. 50-60 prosent av årsomsetningen til Trust Nordisk – Zentropas og Nordisk Films salgsselskap – blir tjent inn under filmfestivalene i Cannes og Berlin.

-Dette handler om penger, penger, penger, sier Zentropas direktør Peter Aalbæk.

Det er generelt en stor interesse for skandinaviske filmer, og det blir ekstra travelt med en film i et av festivalens konkurranseprogrammer.

Man kan maks skaffe 15 millioner til en filmproduksjon i Danmark, og Zentropa må til utlandet for å hente resten av finansieringen hvis en film skal realiseres.

Omkring 130.000 bransjefolk besøker filmfestivalen i Cannes årlig. Mer enn 11.000 blir akkreditert til festivalens filmmarked. I år ble 2730 ferdige filmer satt til salg, og 4555 filmprosjekter søkte finansiering.

MENY