Design av Criterions Berlin Alexanderplatz

Fassbinder.jpg

GEEK ALERT:
Denne posten handler om design av omslaget til en DVD-utgivelse.

Den legendariske tyske filmskaperen Rainer Werner Fassbinders massive verk Berlin Alexanderplatz, som ble restaurert til fjorårets Berlinale, ble i vinter utgitt av den legendariske DVD-produsenten Criterion i en utsøkt DVD-boks (Amazon). Selskapet (og dets kunder) anser utgivelsene som enestående, og enhver som kjenner til dem vet at designet deres er virkelig særegent fra utgivelse til utgivelse. Formgiveren som fikk i oppgave å laget omslaget til Berlin Alexanderplatz, Eric Skillman, har nå skrevet et blogginnlegg hos Criterion om prosessen med å finne frem til det endelige uttrykket. Han deler veldig interessante detaljer om utfordringen:

Appropriately for Fassbinder’s fifteen-hour masterpiece, the process of coming up with a design for Berlin Alexanderplatz was epic. With a monumental film like this, there’s obviously no shortage of possible concepts, but the biggest challenge is finding a design that can speak not just to one aspect, but to the film as a whole.

Han går gjennom designprosessen med eksempler på forslag han utviklet underveis, og hvordan han selv synes at de fungerte (og hvordan andre i Criterion tenkte om uttrykket). Jeg skal ikke gjengi alle her, det er bedre at dere leser selv. Men jeg har funnet frem omslagene til de tyske, franske og britiske utgivelsene av Berlin Alexanderplatz, og de kan dere se her:

Tysk:


41Qvdk7ZfxL._SS500_.jpg

Fransk:

berlin alexanderplatz fransk.jpg

Britisk:

41Y0ph9gEaL._SS500_.jpg

Jeg synes det er interessant å se forskjellene – og særlig til Criterions fordel; at de tenker seg grundig, og intellektuelt igjennom hva et omslag kan ha å si for hva man sier om filmen som er inni pakningen. Direkte kommersielt er Criterions omslag i alle fall ikke, selvom utgivelsen fortjener å selge som havre.

Design av Criterions Berlin Alexanderplatz

Fassbinder.jpg

GEEK ALERT:
Denne posten handler om design av omslaget til en DVD-utgivelse.

Den legendariske tyske filmskaperen Rainer Werner Fassbinders massive verk Berlin Alexanderplatz, som ble restaurert til fjorårets Berlinale, ble i vinter utgitt av den legendariske DVD-produsenten Criterion i en utsøkt DVD-boks (Amazon). Selskapet (og dets kunder) anser utgivelsene som enestående, og enhver som kjenner til dem vet at designet deres er virkelig særegent fra utgivelse til utgivelse. Formgiveren som fikk i oppgave å laget omslaget til Berlin Alexanderplatz, Eric Skillman, har nå skrevet et blogginnlegg hos Criterion om prosessen med å finne frem til det endelige uttrykket. Han deler veldig interessante detaljer om utfordringen:

Appropriately for Fassbinder’s fifteen-hour masterpiece, the process of coming up with a design for Berlin Alexanderplatz was epic. With a monumental film like this, there’s obviously no shortage of possible concepts, but the biggest challenge is finding a design that can speak not just to one aspect, but to the film as a whole.

Han går gjennom designprosessen med eksempler på forslag han utviklet underveis, og hvordan han selv synes at de fungerte (og hvordan andre i Criterion tenkte om uttrykket). Jeg skal ikke gjengi alle her, det er bedre at dere leser selv. Men jeg har funnet frem omslagene til de tyske, franske og britiske utgivelsene av Berlin Alexanderplatz, og de kan dere se her:

Tysk:


41Qvdk7ZfxL._SS500_.jpg

Fransk:

berlin alexanderplatz fransk.jpg

Britisk:

41Y0ph9gEaL._SS500_.jpg

Jeg synes det er interessant å se forskjellene – og særlig til Criterions fordel; at de tenker seg grundig, og intellektuelt igjennom hva et omslag kan ha å si for hva man sier om filmen som er inni pakningen. Direkte kommersielt er Criterions omslag i alle fall ikke, selvom utgivelsen fortjener å selge som havre.
MENY