I den nye Flåklypa-filmen er det både postkontor og Felleskjøpet-butikk. Produsenten mener det ikke er produktplassering, mens merkevareforsker synes det er innlysende at det er det, melder Kampanje.
En rekke kommersielle samarbeidspartnerne bidrar til å promotere filmen, og nyter selv godt av dens goodwill. Reodor Felgen har allerede vært å se på tv en stund i en reklamefilm for Norsk Resirk. I tillegg er Felleskjøpet, Gilde, Flax fra Norsk Tipping og Posten samarbeidspartnere. Samarbeidet vil ta litt ulike former, forteller produsent i Maipo, Cornelia Boysen.
– Posten vil bruke Aukrust-figurene i en førjulskampanje hvor de minner folk om å sende juleposten i tide, Gilde pakker inn forskjellige kjøttvarer i Flåklypa-emballasje og har laget en reklamefilm, mens Norsk Tipping kjører en førjulsvariant av Flax som de ikke promoterer. Felleskjøpet vil sammen med Coop være blant utsalgsstedene som vil selge klær fra en egen Flåklypa-kolleksjon
– Vi har valgt samarbeidspartnere som kan gjøre oss synlige overfor målgrupper vi ellers ikke ville nå ut til. Vi har vært opptatt av å finne varige og stabile partnere som står for noe bestandig, heller enn motefenomener. Og vi har snakket med partnerne for å være sikre på at de ikke retter markedsføringen mot barn. Partnere som Posten og Felleskjøpet leverer heller ikke varer og tjenester som barn er spesielt opptatt av, sier Boysen.
Boysen mener at det likevel ikke kan kalles produktplassering. Der er Lars E. Olsen, førsteamanuensis ved Markedshøyskolen, helt uenig i.
– Selvfølgelig er det produktplassering. Hvis produsenten bekrefter at det ikke er tilfeldig at de er der, må man gå ut fra at det er en avtale som innebærer betaling i form av tjenester eller penger, og da er det produktplassering per definisjon. Det har ingen ting å si at det ikke er produkter som eksponeres, definisjonen omfatter både merker, produkter, logotyper og annet grafisk design, sier Olsen, som synes Jul I Flåklypa og Felleskjøpet er en god match.
– Jeg tror det er en veldig god match. «Sju og tredve mil nordover, litt øst og oppover, ligger Flåklypa, ei lita fjellbygd under himmelhvelvingen» – er det ikke slik bygda pleier å presenteres? Der er det kjempenaturlig at det fins en Felleskjøpet-butikk og et postkontor.
Kilde: Kampanje