Den danske kulturministeren Uffe Elbæk mener et møte med Phonofile (distributionsnettverk for nordisk indie-musikk) under By:Larm i Oslo fikk åpnet øynene hans. De fikk ham til å innse at ‘musikbranchen dypest sett er i en likviditetskrise’, sier han i et intervju med Henrik Moltke i Information.
-Hele underholdningsbransjen står overfor et gedigent wake up call. Noen av relasjonene som ligger bak den barrikadeaktige beskyttelsen av tradisjonelle rettighetskrav kommer nok av at man ikke i tide har forstått ‘hvad pokker’ det var som begyndte å skje. Musikkbransjen er fremdeles organisert omkring CD’en som noe bandet kunne låne penger til, og som plateselskabet siden kunne tjene penger på, sier Elbæk.
‘Det er umulig å konkurrere med gratis’ har lenge vært et af de vanligste argumentene tilRettighedsAlliancen – den tidligere Antipiratgruppen. Men mannen bak en uavhengig rapport om underholdningsindustrien, Mike Masnick, er ikke enig. Han peker i sin rapport på en rekke artister som har tilpasset sig den nye situasjonen. De bruker nettet til å knytte fansene tettere til seg og sørger også for at det er lettvint og attraktivt å betale.
-Det var interessant å lese denne rapporten: Kan vi utvikle forretningsmodeller som gjør at man kan skape verdi ut fra kreative prosesser: Den måten vi deler viten på, den måten vi blir inspirert på, den måten vi skaper sammen på. Kan man rent faktisk skape nye forretningsmodeller på grunnlag av det, og som er økonomisk bæredyktige?
Det danske Kulturministeriet har – mens opphavsrettskampen bølger frem og tilbake – tilsynelatende befunnet seg tett på opphavsrettslobbyen. Men er det slutt? Elbæk har hittil holdt en lav profil i debatten om ACTA og i den brede diskusjonen om ophavsrett.
Elbæk mener kulturområdet er i en overgang til noe som først nå er ved å ta form – og vi lever i en tid full av paradokser.
-Streamingtjenestene endrer hele spillet, og det betyr at inntjeningskurven strekker seg over mye lenger tid. Du får et mindre beløp i starten, men til gjengjeld så fortsetter du med med å få mange små beløp over lang tid. Bunnlinjen er faktisk, at man tjener stort set det samme.
Den danske kulturministeren har før forsvart den såkalte ‘brevmodellen’ som er upopulær hos internettgenerasjonen og blandt flere politikere. Modellen går ut på å forplikte internetleverandørene til å kontakte og advare brukere som Rettighedsalliancen kan se deler opphavsretsbeskyttet materiale på fildelingstjenester.
Men siden er bildet blitt mer komplekst. Elbæk har snakket med kunstnere som ikke er så positive til brevmodellen som et tiltak som skal styrke musikernes inntjening.
Elbæk har ingen enkel løsning:
–Noen ganger blir tingene mer komplekse når man bliver klokere. Jeg er ikke redd for å diskutere dette som politiker. Situationen er vanskelig, den er kompleks, og i stedet for å komme med hurtige løsninger har jeg lyst til å se nærmere på problematikken.
Og det kan bli en utfordring:
Ifølge BASCAP, en undergruppe til den internasjonale handelsorganisation ICC, risikerer EU i 2015 å tape 1.2 mio. arbeidsplasser og 240 mia. euro på grunn av piratkopiering. De tall kommer rapporten Building a digital Economy frem til ved at anslå antallet af piratkopier og gange det med markedsprisen. Tallet fordobles deretter for å ta høyde for ’indirekte tap’, og resultatet divideres deretter med en gjennomsnittslønn i bransjen. Det resulterer ifølge interesseorganisationen (BASCAP)i 1.2 millioner jobs, som ACTA ville kunne redde.
-Slike likninger kan man jo ikke lage, og det er også derfor de tallene som jeg refererer til, er omtrentlige. Så kan man jo spørre: hvor troverdige er egentlig disse tallene? spør Elbæk.