Dansk Filminstitutt halverer lederstaben

Henrik Bo Nielsen, direktør for Det danske filminstituttet.
Henrik Bo Nielsen, direktør for Det danske filminstituttet.

Dansk Filminstitutt omorganiserer organisasjonen og kutter antall ledere fra 22 ned til 14 mennesker. Dette melder Nordisk Film&TV Fond.

Administrerende direktør Henrik Bo Nielsen sier omorganiseringen og nedbemanningen kommer fordi det er behov for høyere produktivitet og større innsparing ved instituttet.

– DFI har levert gode resultater, og ivaretatt våre politiske forpliktelser. Men vi må styrke organisasjonen om vi skal klare å utføre de mange nye oppgavene vi har fremover. Derfor har vi redusert toppledelsen. Vi må rett og slett ha færre chiefs, og flere indianere!

Nielsen legger også til at de individuelle avdelingen i DFI ikke har vært godt nok sammensveiset, og at den nye struktureringen vil gi instituttet mulighet til å løse oppgavene sine på en mer helhetlig måte.

Endringene innebærer blant annet at fra 1. februar vil DFI bestå av to avdelinger, i stedet for dagens fire. Den nyopprettede avdelingen Filmstøtte vil samkjøre alle støtteordninger, mens avdelingen Filmhus vil kombinere instituttets administrative og kulturelle forpliktelser.

Digital omstilling

På spørsmål fra Nordisk Film&TV Fond om DFI er fornøyd med fjorårets markedsandeler for dansk film i Danmark, sier Nielsen at 2014 var et greit år for dem. Dansk film hadde en markedsandel på 27 prosent i hjemlandet.

– Når det kommer til markedsandeler i Danmark har vi som mål å holde oss på topp fem av de europeiske landene. Der ligger vi nå, men vi håper å gjøre det enda bedre i fremtiden. 2015 ser svært lovende ut, med mange filmer som bør gjøre det ekstremt bra blant publikum, mener han.

Teknologiske utfordringer gjør at flere innenfor dansk filmbransje tenker annerledes og jobber med å teste nye forretningsmodeller. Nielsen er forsiktig optimistisk til at filmbransjen på sikt vil finne en felles løsning på på digitale utfordringer. Men han legger til at det lenge har vært mye prat om hvordan ting skal løses. Nå er det på tide med handling.

– Jeg hører gode ting fra markedssiden, hvor store aktører som Nordisk film vil prøve earlier release og nye vinduer når det kommer til digitalsalg av Fasandreperne, for eksempel. Det gjør meg optimistisk.

Nielsen sier til film- og tv-fondet at bransjen viser tegn til ikke bare å forholde passive mens digitale endringer finner sted.

– Over de siste årene har vi sett den fulle effekten av at seere vender seg til streaming. Derfor haster det stadig mer å omstille seg. Vi håper at både Danmark og resten av Skandinavia vil få mange nye erfaringer i 2015 som involverer de digitale aktørene og finansering av kvalitetsinnhold på tvers av plattformer.

Dansk Filminstitutt halverer lederstaben

Henrik Bo Nielsen, direktør for Det danske filminstituttet.
Henrik Bo Nielsen, direktør for Det danske filminstituttet.

Dansk Filminstitutt omorganiserer organisasjonen og kutter antall ledere fra 22 ned til 14 mennesker. Dette melder Nordisk Film&TV Fond.

Administrerende direktør Henrik Bo Nielsen sier omorganiseringen og nedbemanningen kommer fordi det er behov for høyere produktivitet og større innsparing ved instituttet.

– DFI har levert gode resultater, og ivaretatt våre politiske forpliktelser. Men vi må styrke organisasjonen om vi skal klare å utføre de mange nye oppgavene vi har fremover. Derfor har vi redusert toppledelsen. Vi må rett og slett ha færre chiefs, og flere indianere!

Nielsen legger også til at de individuelle avdelingen i DFI ikke har vært godt nok sammensveiset, og at den nye struktureringen vil gi instituttet mulighet til å løse oppgavene sine på en mer helhetlig måte.

Endringene innebærer blant annet at fra 1. februar vil DFI bestå av to avdelinger, i stedet for dagens fire. Den nyopprettede avdelingen Filmstøtte vil samkjøre alle støtteordninger, mens avdelingen Filmhus vil kombinere instituttets administrative og kulturelle forpliktelser.

Digital omstilling

På spørsmål fra Nordisk Film&TV Fond om DFI er fornøyd med fjorårets markedsandeler for dansk film i Danmark, sier Nielsen at 2014 var et greit år for dem. Dansk film hadde en markedsandel på 27 prosent i hjemlandet.

– Når det kommer til markedsandeler i Danmark har vi som mål å holde oss på topp fem av de europeiske landene. Der ligger vi nå, men vi håper å gjøre det enda bedre i fremtiden. 2015 ser svært lovende ut, med mange filmer som bør gjøre det ekstremt bra blant publikum, mener han.

Teknologiske utfordringer gjør at flere innenfor dansk filmbransje tenker annerledes og jobber med å teste nye forretningsmodeller. Nielsen er forsiktig optimistisk til at filmbransjen på sikt vil finne en felles løsning på på digitale utfordringer. Men han legger til at det lenge har vært mye prat om hvordan ting skal løses. Nå er det på tide med handling.

– Jeg hører gode ting fra markedssiden, hvor store aktører som Nordisk film vil prøve earlier release og nye vinduer når det kommer til digitalsalg av Fasandreperne, for eksempel. Det gjør meg optimistisk.

Nielsen sier til film- og tv-fondet at bransjen viser tegn til ikke bare å forholde passive mens digitale endringer finner sted.

– Over de siste årene har vi sett den fulle effekten av at seere vender seg til streaming. Derfor haster det stadig mer å omstille seg. Vi håper at både Danmark og resten av Skandinavia vil få mange nye erfaringer i 2015 som involverer de digitale aktørene og finansering av kvalitetsinnhold på tvers av plattformer.

MENY