Dagbladet anmelder ikke ”Død Snø 2”

Død Snø 2_768

Dagbladets anmelderkorps har besluttet å ikke anmelde Død Snø 2, melder avisen i en kommentar.  Årsaken er at produsenten Tappeluft Pictures ikke vil vise filmen for presse.

Tappeluft gjorde det samme da Kill Buljo 2 hadde premiere:  Kritikerne ble invitert til festpremiere i Indre Troms, sammen med soldatene på Bardufoss, eller tilsvarende premiere på Sentrum scene i Oslo.

Filmanmelder Mikael Godø har ikke noe imot fest, men mener at Tappeluft gjør det vanskelig for anmelderne.

 “Vi prøver å ta filmene på alvor, og Tappeluft gjør dette unødvendig vanskelig når de gir oss et par knappe kveldstimer til å skrive anmeldelsen. Dette er uunngåelig hvis man anmelder en konsert, men en film kan vises når som helst, og da skulle man tro at både produsenter og publikum ville få mer ut av en anmeldelse som består av annet en ufordøyde førsteinntrykk”.

Som Godø påpeker, har norske produsenter og distributører de siste årene i økende grad satt opp pressevisninger onsdag morgen. Dette gjør de for å kunne styre lanseringen mest mulig, men for anmeldelsene er det ingen fordel, mener Godø.

“I utlandet skjer det litt oftere at man dropper pressevisning, men da vet alle at produsenten har en muggen kalkun mellom hendene som de vil lure publikum til å se før de får vite at den stinker. Dette er trolig ikke tilfelle med «Død snø 2», som flyter på god «buzz» fra Sundance og en Wirkola med selvtillit, så hvorfor denne vrangviljen?”

 

Dagbladet anmelder ikke ”Død Snø 2”

Død Snø 2_768

Dagbladets anmelderkorps har besluttet å ikke anmelde Død Snø 2, melder avisen i en kommentar.  Årsaken er at produsenten Tappeluft Pictures ikke vil vise filmen for presse.

Tappeluft gjorde det samme da Kill Buljo 2 hadde premiere:  Kritikerne ble invitert til festpremiere i Indre Troms, sammen med soldatene på Bardufoss, eller tilsvarende premiere på Sentrum scene i Oslo.

Filmanmelder Mikael Godø har ikke noe imot fest, men mener at Tappeluft gjør det vanskelig for anmelderne.

 “Vi prøver å ta filmene på alvor, og Tappeluft gjør dette unødvendig vanskelig når de gir oss et par knappe kveldstimer til å skrive anmeldelsen. Dette er uunngåelig hvis man anmelder en konsert, men en film kan vises når som helst, og da skulle man tro at både produsenter og publikum ville få mer ut av en anmeldelse som består av annet en ufordøyde førsteinntrykk”.

Som Godø påpeker, har norske produsenter og distributører de siste årene i økende grad satt opp pressevisninger onsdag morgen. Dette gjør de for å kunne styre lanseringen mest mulig, men for anmeldelsene er det ingen fordel, mener Godø.

“I utlandet skjer det litt oftere at man dropper pressevisning, men da vet alle at produsenten har en muggen kalkun mellom hendene som de vil lure publikum til å se før de får vite at den stinker. Dette er trolig ikke tilfelle med «Død snø 2», som flyter på god «buzz» fra Sundance og en Wirkola med selvtillit, så hvorfor denne vrangviljen?”

 

MENY