Cannes: Polanski jages av fortiden

Cannes logo.jpgDen polske regissøren Roman Polanski har flyktet hele livet: Fra nazistene, kommunistene, Manson-familien og FBI. På filmfestivalen i Cannes viser Marina Zenovich sin dokumentar om denne siste flukten fra amerikanske politimyndigheter utenfor konkurranse. I 1977 ble Polanski  arrestert og siktet for voldtekt mot en 13-år gammel jente han hadde benyttet som modell under en fotoseanse. Påtalemyndighetene tok ut en uforsonlig tiltale, på bortimot 50 års fengsel, og som så mange ganger før, så Polanski ingen annen utvei enn å rømme.

Polanski1.jpg

I Roman Polanski: Wanted and desired nøster Zenovich opp omstendighetene rundt siktelsen, og tegner et lite flatterende bilde av det amerikanske rettssystemet. Selv om Polanski ikke medvirker i dokumentaren, utover i gamle arkivopptak, er det hans perspektiv som her kommer bedre fram. Det er vanskelig å si om denne stående tiltalen ødela Polanskis karriere. Han skulle fortsette å lage film – men fra sin nye base i Frankrike. Jenta han forgrep seg på, som i dag er en ressurssterk kvinne, opprettholder sin vitneforklaring om at Polanski dopet henne og voldtok henne, men ber samtidig for både sin egen og Polanskis del om at media nå lar saken ligge.
Men selv den dag i dag makter verken hun eller Polanski å unnslippe denne skyggen.

Polanskis barndom som jøde i Polen var så hjemsøkt av forfølgelse at den visstnok gav inspirasjon til handlingen i Jerzy Kosinskis roman The Painted Bird (1965). Og portrettet av overlevelseskunstneren i Pianisten er på mange måter selvbiografisk. Man skulle kanskje tro at en jødisk regissør som hadde vokste opp i ruinene av Warszawa-gettoen, og som hadde dyrket frem et særegent mørkt univers i sine smale filmer, ville oppleve Hollywood på slutten av 1960-tallet som en innholdsløs hedonistisk tumleplass. Men Polanski fant seg fort til rette i filmkolonien – så fort, faktisk, at han ble assosiert med den nye generasjonen i amerikansk film før han hadde laget en eneste film der selv.    
 
Polanski2M.jpg

Men Hollywoodperioden skulle bli like traumatisk for Polanski som oppveksten i Polen. I 1969 brøt en relativt ukjent sekt under ledelse av Charles Manson seg inn i et hus i Beverly Hills og brutalt myrdet Polanskis høygravide hustru, Sharon Tate, og flere av parets venner. Og da tiltalen om voldtekt av en mindreårig jente ble tatt ut mot ham i 1977, tok han første fly til Paris for aldri mer å vende tilbake til Hollywood. Med Roman Polanski: Wanted and desired forsøker en amerkansk filmskaper å nyansere bildet av Polanski og omstendighetene rundt rettssaken i 1977. Filmen kan oppfattes som en delvis restaurering av en fascinerende overlevelseskunstner. 

Cannes: Polanski jages av fortiden

Cannes logo.jpgDen polske regissøren Roman Polanski har flyktet hele livet: Fra nazistene, kommunistene, Manson-familien og FBI. På filmfestivalen i Cannes viser Marina Zenovich sin dokumentar om denne siste flukten fra amerikanske politimyndigheter utenfor konkurranse. I 1977 ble Polanski  arrestert og siktet for voldtekt mot en 13-år gammel jente han hadde benyttet som modell under en fotoseanse. Påtalemyndighetene tok ut en uforsonlig tiltale, på bortimot 50 års fengsel, og som så mange ganger før, så Polanski ingen annen utvei enn å rømme.

Polanski1.jpg

I Roman Polanski: Wanted and desired nøster Zenovich opp omstendighetene rundt siktelsen, og tegner et lite flatterende bilde av det amerikanske rettssystemet. Selv om Polanski ikke medvirker i dokumentaren, utover i gamle arkivopptak, er det hans perspektiv som her kommer bedre fram. Det er vanskelig å si om denne stående tiltalen ødela Polanskis karriere. Han skulle fortsette å lage film – men fra sin nye base i Frankrike. Jenta han forgrep seg på, som i dag er en ressurssterk kvinne, opprettholder sin vitneforklaring om at Polanski dopet henne og voldtok henne, men ber samtidig for både sin egen og Polanskis del om at media nå lar saken ligge.
Men selv den dag i dag makter verken hun eller Polanski å unnslippe denne skyggen.

Polanskis barndom som jøde i Polen var så hjemsøkt av forfølgelse at den visstnok gav inspirasjon til handlingen i Jerzy Kosinskis roman The Painted Bird (1965). Og portrettet av overlevelseskunstneren i Pianisten er på mange måter selvbiografisk. Man skulle kanskje tro at en jødisk regissør som hadde vokste opp i ruinene av Warszawa-gettoen, og som hadde dyrket frem et særegent mørkt univers i sine smale filmer, ville oppleve Hollywood på slutten av 1960-tallet som en innholdsløs hedonistisk tumleplass. Men Polanski fant seg fort til rette i filmkolonien – så fort, faktisk, at han ble assosiert med den nye generasjonen i amerikansk film før han hadde laget en eneste film der selv.    
 
Polanski2M.jpg

Men Hollywoodperioden skulle bli like traumatisk for Polanski som oppveksten i Polen. I 1969 brøt en relativt ukjent sekt under ledelse av Charles Manson seg inn i et hus i Beverly Hills og brutalt myrdet Polanskis høygravide hustru, Sharon Tate, og flere av parets venner. Og da tiltalen om voldtekt av en mindreårig jente ble tatt ut mot ham i 1977, tok han første fly til Paris for aldri mer å vende tilbake til Hollywood. Med Roman Polanski: Wanted and desired forsøker en amerkansk filmskaper å nyansere bildet av Polanski og omstendighetene rundt rettssaken i 1977. Filmen kan oppfattes som en delvis restaurering av en fascinerende overlevelseskunstner. 

MENY