Cannes 2010: Boes paranoide thriller

Cannes-logo Rushblogg

Christoffer Boe har siden Cannes-vinneren Reconstruction (2003) markert seg som en særegen stemme i dansk film. Nå deltar han med ny film i Cannes, Alting bliver godt igen , valgt ut til «protestprogrammet» Quinzaine des Réalisateurs (Regissørenes fjortendager). I filmen møter vi regissøren Jacob Falk (Jens Albinus) som kjører ned en hjemvendt soldat. Falk flykter i panikk og får med seg soldatens veske som viser seg å  inneholde fotografier av danske soldaters overgrep i Afghanistan. Falks søster Siri (Paprika Steen) setter ham i forbindelse med en journalist som gjerne vil trykke bildene. Men plutselig skjer det merkelige ting: Bildene blir stjålet, og politiet påstår at trafikkulykken ikke har skjedd. Falk føler seg mer og mer forfulgt og han kan ikke stole på noen.

I likhet med de amerikanske thrillerne The Conversation, Three Days of the Condor og The Parallax View, blir hovedpersonen gradvis paranoid og vi begynner å lure på om han har mistet virkelighetssansen. Er det Falks subjektive, mentale virkelighet som skildres? Filmen gir ikke noe entydig svar. Med en lekende fortellerteknikk visker Boe gradvis ut skillet mellom fantasi, drøm og virkelighet i en av høydepunktene i Quinzaine des Réalisateurs så langt.

Cannes 2010: Boes paranoide thriller

Cannes-logo Rushblogg

Christoffer Boe har siden Cannes-vinneren Reconstruction (2003) markert seg som en særegen stemme i dansk film. Nå deltar han med ny film i Cannes, Alting bliver godt igen , valgt ut til «protestprogrammet» Quinzaine des Réalisateurs (Regissørenes fjortendager). I filmen møter vi regissøren Jacob Falk (Jens Albinus) som kjører ned en hjemvendt soldat. Falk flykter i panikk og får med seg soldatens veske som viser seg å  inneholde fotografier av danske soldaters overgrep i Afghanistan. Falks søster Siri (Paprika Steen) setter ham i forbindelse med en journalist som gjerne vil trykke bildene. Men plutselig skjer det merkelige ting: Bildene blir stjålet, og politiet påstår at trafikkulykken ikke har skjedd. Falk føler seg mer og mer forfulgt og han kan ikke stole på noen.

I likhet med de amerikanske thrillerne The Conversation, Three Days of the Condor og The Parallax View, blir hovedpersonen gradvis paranoid og vi begynner å lure på om han har mistet virkelighetssansen. Er det Falks subjektive, mentale virkelighet som skildres? Filmen gir ikke noe entydig svar. Med en lekende fortellerteknikk visker Boe gradvis ut skillet mellom fantasi, drøm og virkelighet i en av høydepunktene i Quinzaine des Réalisateurs så langt.

MENY