Jeg stod en og halv time i kø for å se den aller første pressevisningen av Antichrist. Men jeg kom ikke inn. Jeg har aldri sett en så lang kø til noen film under årets festival. Heldigvis fikk jeg skaffet meg billett til gallapremieren i går. Hvordan var filmen som kritikerne stort sett har slaktet i Cannes?
Antichrist er dedikert til Andrei Tarkovskij, og von Trier har i likhet med den russiske regissør-legenden skapt en drømmeaktig billedverden. Von Trier har selv sagt at «The work on the script did not follow my usual modus operandi. Scenes were added for no reason. Images were composed free of logic or dramatic thinking. They often came from dreams I was having at the time, or dreams I’d had earlier in my life.»
Flere var bekymret for at von Trier skulle lage en ordinær skrekkfilm, men det har han ikke gjort. Antichrist er en spennende vri på skrekkfilmsjangeren.Vi møter et ektepar som mister sønnen og søker seg ut i skogen i et forsøk på å komme over sorgen. Men det utløser krefter i dem de ikke hadde forutsett, og særlig den kvinnelige hovedkarakterens forvandling er voldsom, for å si det mildt.
Kameraarbeidet til Anthony Don Mantle er upåklagelig, med knivskarpe bilder, skutt med Red-kamera. Jeg likte spesielt godt åpningssekvensen, som er akkompagnert av Rinaldo, Lascia ch’io pianga, HWV7 av Georg Friedrich Händel. Det er også veldig interessant at «naturen» fungerer som en slags antagonist. Filmen er engasjerende, intens og opprivende. Von Trier har uttalt at Antichrist er hans viktigste film. Det mener ikke jeg. Antichrist er ikke på høyde Forbrytelsens element, Riket, Breaking the Waves, Idiotene, De fem benspænd og Dogville.
Filmen er av mange blitt oppfattet som en provokasjon, og sånn sett har von Trier lykkes med lanseringen i Cannes. Det mangler ikke opprivende scener og bilder, fra mishandling av kjønnsorganer til snakkende rever. Noen lo av slike scener, andre var vettskremte. Filmen inneholder brutale scener som mange oppfattet som meningsløse.
Antichrist kommer nok ikke til å vinne Gullpalmen. Von Trier har vunnet Gullpalmen før, og det er få regissør som har vunnet prisen to ganger. Men framfor alt: filmen er ikke god nok.
Etter det jeg kjenner til kommer Antichrist til å bli sluppet i kun tre kopier her hjemme. Det er et overraskende lavt kopiantall, siden Antichrist er en stor arthousefilm. Andre arthousefilmer blir sluppet i langt flere kopier. Men distributøren Nordisk film vil helt sikkert se hvordan filmen kommer til å gå i de tre største byene, før de eventuelt øker kopiantallet.