Britisk pågang for «Dag»

Dag

Det ble utvist stor britisk interesse for den norske versjonen av Dag under tv-messen i Cannes, skriver Dagens Næringsliv.

Det er programdirektør i TV 2, Pil Gundelbach Brandstrup, som forteller at under den nylig avsluttede tv-messen i Cannes i Frankrike kom det bud på serien Dag fra tv-kanalene BBC og Sky i England. Serien har gått i to sesonger på TV 2.

– I tillegg er vi i forhandlinger med Frankrike om å lage Dag i fransk versjon, og Sverige har forhåndskjøpt sesong tre av Dag, sier Brandstrup.

Det er Nordic World som har ansvaret for å selge rettighetene til serien på vegne av produksjonsselskapet Kamerakameratene. Den amerikanske tv-kanalen Fox har tidligere kjøpt en opsjon på å lage en amerikansk versjon.

– Den utløper til sommeren, og hvis de ikke benytter seg av den, hvilket jeg ikke tror de gjør, vil det være fritt frem for BBC eller Sky, sier salgsdirektør Jan Salling i Nordic World. Ifølge Salling manglet de klare toppene under årets messe – og at det er mange år siden det var noen store nye trender innen den internasjonale tv-verdenen.

– Det siste som kom var «Skal vi danse». Det var ingen som hadde sett det komme, det var et sjangersjokk, sier Salling.

Kilde: Dagens Næringsliv

Les også:

Britisk pågang for «Dag»

Dag

Det ble utvist stor britisk interesse for den norske versjonen av Dag under tv-messen i Cannes, skriver Dagens Næringsliv.

Det er programdirektør i TV 2, Pil Gundelbach Brandstrup, som forteller at under den nylig avsluttede tv-messen i Cannes i Frankrike kom det bud på serien Dag fra tv-kanalene BBC og Sky i England. Serien har gått i to sesonger på TV 2.

– I tillegg er vi i forhandlinger med Frankrike om å lage Dag i fransk versjon, og Sverige har forhåndskjøpt sesong tre av Dag, sier Brandstrup.

Det er Nordic World som har ansvaret for å selge rettighetene til serien på vegne av produksjonsselskapet Kamerakameratene. Den amerikanske tv-kanalen Fox har tidligere kjøpt en opsjon på å lage en amerikansk versjon.

– Den utløper til sommeren, og hvis de ikke benytter seg av den, hvilket jeg ikke tror de gjør, vil det være fritt frem for BBC eller Sky, sier salgsdirektør Jan Salling i Nordic World. Ifølge Salling manglet de klare toppene under årets messe – og at det er mange år siden det var noen store nye trender innen den internasjonale tv-verdenen.

– Det siste som kom var «Skal vi danse». Det var ingen som hadde sett det komme, det var et sjangersjokk, sier Salling.

Kilde: Dagens Næringsliv

Les også:

MENY