Bonniers Konsthall feirer filmen

The_Moon_compresse[1]_wide

Georges Méliès, Reisen til månen, 1902

Samtidskunstens relasjon til filmen er temaet for vårens store
utstilling i Bonniers Konsthall i Stockholm, «Resan till månen».

«Resan till månen. Före och efter film»  8. februar – 8. april.

Hundre år etter at Georges Méliès science fiction perle Reisen til
månen (1902)
fikk premiere, dukker den opp litt over alt.

Franske AIR har laget et soundtrack til filmen, Le Voyage Dans
la Lune, som kan høres på Spotify. Og Martin Scorsese gir Georges
Méliès et nytt liv og en spennende livshistorie i sin nye film Hugo.

Bonniers utstilling vil vise hvordan samtidskunsten er påvirket av
at vi befinner oss «etter» filmen. Den blir samtidig en nostalgisk
hyllest til den analoge, todimensjonale filmen, skriver Helena
Lindblad i DN.se

Utstillingen er viet samtidskunstnere som forholder seg til film
som medium, og har filmens historikk og fremtid som tema.

Bærbar teknikk og sosiale fora på nettet  har gjort at ‘alle’ kan
lage og distribuere film i dag. Digitaliseringen viser seg kanskje
å bli like epokegjørende som oppfinnelsen av filmen var det
for hundre år siden?

Forbindelsen mellom kunsten og filmen i utstillingen illustreres
også med noen høydepunkter fra filmhistorien:

Dara Birnbaum, Technology/Transformation: Wonder Woman
(1978-1979)

Charlie Chaplin, Behind the Screen, (1916)

Lillian Schwartz , Pixillation (1970)

Georges Méliès, Reisen til månen (1902)

Dziga Vertov, Mannen med filmkameraet (1929)

Bonniers Konsthall: Resan till Månen – före och efter film

Bonniers Konsthall feirer filmen

The_Moon_compresse[1]_wide

Georges Méliès, Reisen til månen, 1902

Samtidskunstens relasjon til filmen er temaet for vårens store
utstilling i Bonniers Konsthall i Stockholm, «Resan till månen».

«Resan till månen. Före och efter film»  8. februar – 8. april.

Hundre år etter at Georges Méliès science fiction perle Reisen til
månen (1902)
fikk premiere, dukker den opp litt over alt.

Franske AIR har laget et soundtrack til filmen, Le Voyage Dans
la Lune, som kan høres på Spotify. Og Martin Scorsese gir Georges
Méliès et nytt liv og en spennende livshistorie i sin nye film Hugo.

Bonniers utstilling vil vise hvordan samtidskunsten er påvirket av
at vi befinner oss «etter» filmen. Den blir samtidig en nostalgisk
hyllest til den analoge, todimensjonale filmen, skriver Helena
Lindblad i DN.se

Utstillingen er viet samtidskunstnere som forholder seg til film
som medium, og har filmens historikk og fremtid som tema.

Bærbar teknikk og sosiale fora på nettet  har gjort at ‘alle’ kan
lage og distribuere film i dag. Digitaliseringen viser seg kanskje
å bli like epokegjørende som oppfinnelsen av filmen var det
for hundre år siden?

Forbindelsen mellom kunsten og filmen i utstillingen illustreres
også med noen høydepunkter fra filmhistorien:

Dara Birnbaum, Technology/Transformation: Wonder Woman
(1978-1979)

Charlie Chaplin, Behind the Screen, (1916)

Lillian Schwartz , Pixillation (1970)

Georges Méliès, Reisen til månen (1902)

Dziga Vertov, Mannen med filmkameraet (1929)

Bonniers Konsthall: Resan till Månen – före och efter film

MENY