Ser vi en biopic for å lære om historiske personer, eller handler det om ren underholdning? Sikkert er det at historiske skikkelser kan føres til lerretet på svært ulike måter, fra poetisk kunstfilm til Hollywoodglamour. Det er ikke hver dag en kunsthistoriker tar for seg for dette, men torsdag analyserer Hans-Martin Frydenberg Flaatten to klassiske filmer om bohemmalere i et foredrag med bilder og filmklipp på Munchmuseet.
Flaatten tar for seg to klassikere innen sjangeren bohemmaler-goes-crazy: Peter Watkins’ eksperimentelle Edvard Munch (1974), lagd for NRK med amatører og vilter kryssklipping mellom ulike symbolske og tidsmessige plan, og Vincente Minnellis tradisjonelle Hollywoodproduksjon Lust for Life (1956) med legenden Kirk Douglas som Vincent van Gogh. Den første er politisk radikal, stilmessig beslektet med vår tids lekne dokufiksjon, og gikk på norske kinoer i 2007 (distribuert av Arthaus, mer info her). Den andre fråtser i typiske myter om den besatte kunstneren som går til grunne av indre og ytre demoner.
Historiske filmer uttrykker gjerne samtida vel så mye som tida de skal vise. Hva forteller Watkins og Minnelli om kunstnernes liv og arbeid, hvilke myter bygger de opp? Begge filmene var omdiskutert i samtida og har fått status som klassikere.
Arrangement: «Kunstneren på film – fra van Gogh til Munch.»
Foredragsholder: Hans-Martin Frydenberg Flaatten
Tid og sted: Munchmuseet torsdag 7. april kl. 19.