Blockbusters bryter med USA

Avengers 475x267

Superheltfilmen The Avengers er bare en av de seneste blockbusterfilmene som har premiere utenfor USA først. Guardian.co.uk spør om dette er starten på slutten for USAs kulturelle dominans.

Sist uke brukte filmfans i 39 land hele $185 millioner på å se The Avengers – superhelt-starten på sommerens blockbuster-sesong. Men blant listen over premiereland var USA ikke tilstede. Både svensker og peruanere fikk se filmen før amerikanerne. Det samme skjedde med Battleship, som hadde premiere i 26 land 11. april – hele fem uker før den amerikanske datoen.

For bare ti år siden var praksisen helt annerledes. Som et ledd i å bekjempe piratkopiering ble flere filmer sluppet globalt samtidig, som eksempelvis Star Wars  – Attack of the Clones. Men USA var fortsatt førsteprioritering: Spider-Man ble vist i Storbritannia seks uker etter USA, Men in Black II fire uker etter, og Minority Report to uker etter.

I år er det sport som legger enkelte føringer for lanseringsstrategiene: OL i London og EM i fotball. Ridley Scotts Prometheus har premiere i USA samme dato som EM starter, men en uke før i 17 europeiske land. Samtidig har ikke fotball noe med premieredatoen til Istid 4 – kontinenter på avveie å gjøre. Den starter sin Europa-reise 27. juni – over to uker før den settes opp i USA. Hvorfor? Istid 3 – dinosaurene kommer tjente $197 millioner i USA, og $691 millioner utenfor. Det internasjonale markedet har tatt over, spesielt når det kommer til store titler. Eksempelvis tjente floppen John Carter $200 millioner utenfor USA, og bare $69 millioner på hjemmebane.

Store endringer skjer også på produksjonssiden. Flere Hollywood-studioer involverer seg mer og mer i lokale produksjoner. Fox, eksempelvis, produserer filmer i Tyskland, Japan, Korea, India og Brazil – hovedsaklig for visning i de respektive landene.

Kilde: The Guardian.

Blockbusters bryter med USA

Avengers 475x267

Superheltfilmen The Avengers er bare en av de seneste blockbusterfilmene som har premiere utenfor USA først. Guardian.co.uk spør om dette er starten på slutten for USAs kulturelle dominans.

Sist uke brukte filmfans i 39 land hele $185 millioner på å se The Avengers – superhelt-starten på sommerens blockbuster-sesong. Men blant listen over premiereland var USA ikke tilstede. Både svensker og peruanere fikk se filmen før amerikanerne. Det samme skjedde med Battleship, som hadde premiere i 26 land 11. april – hele fem uker før den amerikanske datoen.

For bare ti år siden var praksisen helt annerledes. Som et ledd i å bekjempe piratkopiering ble flere filmer sluppet globalt samtidig, som eksempelvis Star Wars  – Attack of the Clones. Men USA var fortsatt førsteprioritering: Spider-Man ble vist i Storbritannia seks uker etter USA, Men in Black II fire uker etter, og Minority Report to uker etter.

I år er det sport som legger enkelte føringer for lanseringsstrategiene: OL i London og EM i fotball. Ridley Scotts Prometheus har premiere i USA samme dato som EM starter, men en uke før i 17 europeiske land. Samtidig har ikke fotball noe med premieredatoen til Istid 4 – kontinenter på avveie å gjøre. Den starter sin Europa-reise 27. juni – over to uker før den settes opp i USA. Hvorfor? Istid 3 – dinosaurene kommer tjente $197 millioner i USA, og $691 millioner utenfor. Det internasjonale markedet har tatt over, spesielt når det kommer til store titler. Eksempelvis tjente floppen John Carter $200 millioner utenfor USA, og bare $69 millioner på hjemmebane.

Store endringer skjer også på produksjonssiden. Flere Hollywood-studioer involverer seg mer og mer i lokale produksjoner. Fox, eksempelvis, produserer filmer i Tyskland, Japan, Korea, India og Brazil – hovedsaklig for visning i de respektive landene.

Kilde: The Guardian.

MENY