Så var de ute.. Sjelden har det vel vært knyttet større spenning til hvem som skulle bli nominert til Oscar, og ikke bare fordi 2007 var et uvanlig sterkt amerikansk filmår. Nei, faktisk har mange kritikere ment at flere av de beste filmene kanskje kunne bli for sære eller for mørke, at de opererte i sjangerlandskap som ofte blir oversett av det historisk konservative Akademiet og så videre. Det er derfor naturlig å ta en aldri så liten gjennomgang av de viktigste kategoriene.
Beste film:
Atonement, Juno, Michael Clayton, No Country for Old Men, There Will Be Blood
Ingen store overraskelser, rent bortsett fra at Sweeney Todd vel mister sin plass til fordel for Juno og Michael Clayton. Kanskje nettopp fordi den utfordret akademiet med sine klare referanser til horrorfilm; en sjanger som ikke har hatt deres oppmerksomhet siden Eksorsisten ble nominert til beste film tilbake i 1974. At Atonement er med er ingen overraskelse, selv om det ble spådd at den ville falle ut fordi den etter manges mening har druknet i all oppmerksomheten rundt No Country og There Will Be Blood. At den allikevel er med, viser Oscar-medlemmenes store fetisj for periodedrama. Juno er isåfall et ytterpunkt; en i utgangspunktet enkel independentfilm som opplever en suksess lignende Little Miss Sunshine fra et par år tilbake. Ikke bare fordi den (jamfør det minimale budsjettet) gjør det fantastisk bra på amerikanske kinoer, men nå også fordi den kan skilte med fire Oscar-nominasjoner. Michael Clayton er i så måte listas A4-valg, men kan kanskje forsvare sin plass for å være sjangerhåndverk av beste merke.
Det utilgivelige er fraværet av Zodiac i samtlige kategorier, men det demonstrerer en gang for alle akademiets korttidshukommelse. La oss håpe Finchers får sitt med sin neste film; The Curious Case of Benjamin Button.
Beste mannlige hovedrolle:
George Clooney, Michael Clayton
Daniel Day-Lewis, There Will Be Blood
Johnny Depp, Sweeney Todd the Demon Barber of Fleet Street
Tommy Lee Jones, In the Valley of Elah
Viggo Mortensen, Eastern Promises
Det er ingen tvil om at Day-Lewis allerede eier denne Oscaren, men lista ellers består utelukkende av skuespillere som frem til i dag har blitt sett på som outsidere; Depp kanskje et unntak i sin morbide og gjennomtrengende rolle som Demonbarberen Sweeney Todd. At Mortensen henter hjem sin første nominasjon med en såpass særegen tolkning som den han gjør i Eastern Promises er ikke mindre enn deilig, spesielt etter at han ble forbigått for sin prestasjon i History of Violence. At Clooney og Jones blir nominert, velger jeg å tolke som pliktløp fra Akademiets unnasluntere, selv om Clooneys tolkning vel er hans mest imponerende og følelsesmessig engasjerende. Personlig hadde jeg håpet å se Emile Hirsch for hans gjennombruddsrolle i Into the Wild, og er overrasket over at Jones ikke er nominert for No Country istedenfor forlengst glemte Elah.
Beste kvinnelige hovedrolle:
Cate Blanchett, Elizabeth: The Golden Age
Julie Christie, Away From Her
Marion Cotillard, La Vie en Rose
Laura Linney, The Savages
Ellen Page, Juno
Dette er en kamp mellom Cotillard og Christie, der de andre tre nominerte forlengst er henvist til sidelinja. I en rettferdig verden vinner Cotillard, men akademiet elsker å belønne veteranskuespillere som gjør den typen roller Christie har i Away from Her. Allikevel er Cotillards oppvisning så teknisk suveren og følelsesmessig engasjerende, at vi bare får håpe at de har vett nok til å belønne henne. At Blanchett stikker av med en nominasjon for Elizabeth bare befester hennes nyvunne posisjon i Hollywood og verden forøvrig. Men hun er faktisk også nominert i kategorien beste birolle, da i rollen som Bob Dylan-alteregoet Jude i I’m not There. Disse to rollene er så fundamentalt forskjellige, og at hun har maktet sjongleringen fortjener i seg selv en historisk dobbeltnominasjon. Linney er elsket av akademiet, og nomineres for en prestasjon hun så absolutt har fått mye ros for, men som ikke har figurert som annet enn en outsider et sted i horisonten. Page har fått sitt store gjennombrudd med Juno, og slikt vet Akademiet å sette pris på. Tenk bare på Abigail Breslins nominasjon for nevnte Little Miss Sunshine.
Beste mannlige birolle:
Casey Affleck, The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
Javier Bardem, No Country for Old Men
Philip Seymour Hoffman, Charlie Wilson’s War
Hal Holbrook, Into the Wild
Tom Wilkinson, Michael Clayton
Kanskje listas mest balanserte og rettferdige utvalg, og jeg skal innrømme at jeg pustet lettet ut da jeg så Affleck på lista, selv om Oscaren nok går til Bardem. Afflecks tolkning, ikke minst stemmebruken, surrer fortsatt rundt i lillehjernen, men jeg var redd han skulle bli ignorert. Hoffman later til å ha kommet i en posisjon der han nå kan bli nominert for venstrehåndsarbeid, litt som ovennevnte Laura Linney, mens det er fint å se Wilkinson belønnet for en rolle som tilførte Michael Clayton en helt nødvendig dose empati og varme. Hvor Holbrooks nominasjon kommer fra, aner jeg ikke. Personlig hadde jeg håpet Alan Rickmann skulle få for Sweeney Todd.
Beste kvinnelige birolle:
Cate Blanchett, I’m Not There
Ruby Dee, American Gangster
Saoirse Ronan, Atonement
Amy Ryan, Gone Baby Gone
Tilda Swinton, Michael Clayton
Blanchetts rolle er årets mest omtalte skuespillerprestasjon sammen med ovennevnte Daniel Day-Lewis og Marion Cotillard. Hennes største utfordrer er Ryan, og si
stnevnte har vel et aldri så lite forsprang med majoriteten av årets andre priser i bagasjen. Ronan gjør en av årets mest gåsehudfremkallende tolkninger, og konkurrerer med Casey Affleck om tittelen "årets gjennombrudd". Men dette er starten på noe større for Ronan, og akademiet vet at de vil få flere sjanser til å belønne henne i årene fremover, ikke minst for hovedrollen i Peter Jacksons kommende Lovely Bones. Det samme kan ikke sies om Dee, hvis nominasjon bærer preg å være oppmerksomhet til en veteran, snarere enn belønning for enkeltarbeid. Swinton er en fantastisk skuespillerinne, som på lik linje med Viggo Mortensen, endelig får en nominasjon. For meg var hun det beste med hele Michael Clayton, og hennes siste scene er uten tvil den beste enkeltprestasjonen jeg så i hele fjor.
Beste regissør:
Julian Schnabel, The Diving Bell and the Butterfly
Jason Reitman, Juno
Tony Gilroy, Michael Clayton
Joel Coen and Ethan Coen, No Country for Old Men
Paul Thomas Anderson, There Will Be Blood
Dette blir uten tvil et race mellom Anderson og Coen-brødrene. Sistnevnte er elsket av sine kollegaer i Hollywood, mens førstnevnte er kjent for å stå litt på utsiden. Coen har fått majoriteten av høstens priser, mens Anderson skal ha laget en film for historiebøkene. Og ikke minst; Anderson ble i retrospektiv forbigått med manglende reginominasjon for Magnolia, noe som kan være en fordel i forhold til et akademi som foretrekker å belønne filmografi fremfor enkeltprestasjoner. Jeg savner sårt Tim Burton på listen, og er i den sammenheng overrasket over å se Reitman og regidebutant Gilroy på listen. Kanskje spesielt sistnevnte, mest fordi akademiet nær sagt aldri belønner debuterende regissører. At Joe Wright ikke er med for sin Atonement, bare understreker mottakelsen denne filmen fikk i amerikansk media der filmen ble trukket som et visuelt kunstverk, men ingen regibragd. Det synes forøvrig også i fraværet av nominasjoner for Keira Knightley og James McAvoy. Synd, men igjen; Akademiet får nok flere sjanser til å hedre både Wright, Knightley og McAvoy i årene som kommer.
Her er de resterende nominasjonene:
Beste fremmedspråklige film: "Beaufort" (Israel), "Falskmynterne" (Østerrike), "Katyn" (Polen), "Mongol" (Kazakhstan), "12" (Russland)
Beste adapterte manus: Christopher Hampton, "Atonement"; Sarah Polley, "Away from Her"; Ronald Harwood, "The Diving Bell and the Butterfly"; Joel Coen & Ethan Coen, "No Country for Old Men"; Paul Thomas Anderson, "There Will Be Blood."
Beste originalmanus: Diablo Cody, "Juno"; Nancy Oliver, "Lars and the Real Girl"; Tony Gilroy, "Michael Clayton"; Brad Bird, Jan Pinkava and Jim Capobianco, "Ratatouille"; Tamara Jenkins, "The Savages."
Beste animasjonsfilm: "Persepolis"; "Ratatouille"; "Surf’s Up."
Beste scenografi: "American Gangster," "Atonement," "The Golden Compass," "Sweeney Todd the Demon Barber of Fleet Street," "There Will Be Blood."
Beste foto: "The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford," "Atonement," "The Diving Bell and the Butterfly," "No Country for Old Men," "There Will Be Blood."
Beste lyd: "The Bourne Ultimatum," "No Country for Old Men," "Ratatouille," "3:10 to Yuma," "Transformers."
Beste lydklipp: "The Bourne Ultimatum," "No Country for Old Men," "Ratatouille," "There Will Be Blood," "Transformers."
Beste musikk: "Atonement," Dario Marianelli; "The Kite Runner," Alberto Iglesias; "Michael Clayton," James Newton Howard; "Ratatouille," Michael Giacchino; "3:10 to Yuma," Marco Beltrami.
Beste sang: "Falling Slowly" from "Once," Glen Hansard and Marketa Irglova; "Happy Working Song" from "Enchanted," Alan Menken and Stephen Schwartz; "Raise It Up" from "August Rush," Nominees to be determined; "So Close" from "Enchanted," Alan Menken and Stephen Schwartz; "That’s How You Know" from "Enchanted," Alan Menken and Stephen Schwartz.
Beste kostymer: "Across the Universe," "Atonement," "Elizabeth: The Golden Age," "La Vie en Rose," "Sweeney Todd the Demon Barber of Fleet Street."
Beste dokumentar: "No End in Sight," "Operation Homecoming: Writing the Wartime Experience," "Sicko," "Taxi to the Dark Side," "War/Dance."
Beste kortdokumentar: "Freeheld," "La Corona (The Crown)," "Salim Baba," "Sari’s Mother."
Beste klipp: "The Bourne Ultimatum," "The Diving Bell and the Butterfly," "Into the Wild," "No Country for Old Men," "There Will Be Blood."
Beste sminke: "La Vie en Rose," "Norbit," "Pirates of the Caribbean: At World’s End."
Beste animerte kortfilm: "I Met the Walrus," "Madame Tutli-Putli," "Même Les Pigeons Vont au Paradis (Even Pigeons Go to Heaven)," "My Love (Moya Lyubov)," "Peter & the Wolf."
Beste kortfilm: "At Night," "Il Supplente (The Substitute)," "Le Mozart des Pickpockets (The Mozart of Pickpockets)," "Tanghi Argentini," "The Tonto Woman."
Beste spesialeffekter: "The Golden Compass," "Pirates of the Caribbean: At World’s End," "Transformers."
Antall nominasjoner per film:
"No Country for Old Men" – 8
"There Will Be Blood" – 8
"Michael Clayton" – 7
"Atonement" – 7
"Juno" – 4
"The Diving Bell and the Butterfly" – 4
"Sweeney Todd" – 3
Til slutt et klipp fra den nominerte animasjonskortfilmen Peter and the Wolf, der Storm Studio i Norge har gjort etterarbeidet. Grattis, folkens!