Alle mine kjære til Dreamworks

Bok og regissørPeter Jackson og Dreamworks inngikk i går avtale om produksjon av adaptasjonen av Alice Sebolds roman Alle mine kjære (The Lovely Bones). Som vi rapporterte tidligere i uken, har Peter Jackson, kona Fran Walsh og partner Phillippa Boyens ferdigstilt manuset etter å ha jobbet isolert med manuset på New Zealand i nesten to år.

De tre har denne uken vært på shopping etter partnere i Hollywood, noe som altså endte med at Dreamworks kjøpte rettighetene for en ukjent sum. Variety rapporterer at de har skrevet under på å støtte produksjonen med et budsjett på minimum 65 millioner dollar, og at denne summen også inkluderer regihonorar til Jackson. Trioen skal forøvrig selv produsere, i samarbeid med Dreamworks Aimee Peyronnet.
Sorte EnglerMange har trukket paralleller mellom Alle mine kjære og Jacksons tidlige mesterverk Sorte Engler (Heavenly Creatures), trass i at det eneste disse to vel har til felles er drap og et ganske så dystert premiss for filmens handling. Sebolds roman er til forskjell fra Sorte Engler en bredt anlagt roman, som spenner over 12-15 år med et stort karakterensemble. I sjanger ender forhåpentligvis filmen opp som en kombinasjon av drama og thriller, der Jacksons evner til å sjonglere sjangre virkelig kan komme til sin rett. Ja, kanskje er det nettopp her at Sorte Engler heller bør komme inn i diskusjonen. Den filmen balanserte på mesterlig vis det lettsindige livssynet til de to hovedpersonene med konturene av den kommende tragedien de skulle forårsake. Samtidig viste for første gang Jackson virkelig sine kreative ferdigheter i bruk av spesialeffekter og lyd, noe som vil bli helt essensielt også i historien om Susie Salmon.

WetaFor Alle mine kjære blir en film spekket med spesialeffekter, trass i at alle snakker om at Jackson nå skal gjøre en film fri for dataaimasjon. Weta har allerede jobbet i to år med dette, hovedsakelig den avanserte jobben med å lage den merkelige himmelen som Salmon kommer til etter at hun er drept. Men et budsjett på 65 millioner dollar er jo uansett atskillig mindre enn megabudsjettene på Ringenes Herre og King Kong. Jackson & co skal starte innspilling i Pennsylvania i oktober, etter sigende faktisk på skolen der handlingen i romanen foregår og forfatteren selv gikk i sin barndom. Deretter flyttes hele produksjonen til New Zealand, der majoriteten av scenene skal gjøres i regissørens egne studioer i Wellington. Filmen skal ferdigstilles til verdenspremiere høsten 2008. Forøvrig kan du lese mer om Jacksons tanker rundt filmatiseringen i dette intervjuet hos Aint It Cool News. Og her er en heller lunken anmeldelse av manuset fra New York Times..

Manus

These were the lovely bones that had grown around my absence: the connections -sometimes tenuous, sometimes made at great cost, but often magnificent that happened after I was gone. And I began to see things in a way that let me hold the world without me in it.

The events my death wrought were merely the bones of a body that would become whole at some unpredictable time in the future. The price of what I came to see as this miraculous lifeless body had been my life.

Alle mine kjære til Dreamworks

Bok og regissørPeter Jackson og Dreamworks inngikk i går avtale om produksjon av adaptasjonen av Alice Sebolds roman Alle mine kjære (The Lovely Bones). Som vi rapporterte tidligere i uken, har Peter Jackson, kona Fran Walsh og partner Phillippa Boyens ferdigstilt manuset etter å ha jobbet isolert med manuset på New Zealand i nesten to år.

De tre har denne uken vært på shopping etter partnere i Hollywood, noe som altså endte med at Dreamworks kjøpte rettighetene for en ukjent sum. Variety rapporterer at de har skrevet under på å støtte produksjonen med et budsjett på minimum 65 millioner dollar, og at denne summen også inkluderer regihonorar til Jackson. Trioen skal forøvrig selv produsere, i samarbeid med Dreamworks Aimee Peyronnet.
Sorte EnglerMange har trukket paralleller mellom Alle mine kjære og Jacksons tidlige mesterverk Sorte Engler (Heavenly Creatures), trass i at det eneste disse to vel har til felles er drap og et ganske så dystert premiss for filmens handling. Sebolds roman er til forskjell fra Sorte Engler en bredt anlagt roman, som spenner over 12-15 år med et stort karakterensemble. I sjanger ender forhåpentligvis filmen opp som en kombinasjon av drama og thriller, der Jacksons evner til å sjonglere sjangre virkelig kan komme til sin rett. Ja, kanskje er det nettopp her at Sorte Engler heller bør komme inn i diskusjonen. Den filmen balanserte på mesterlig vis det lettsindige livssynet til de to hovedpersonene med konturene av den kommende tragedien de skulle forårsake. Samtidig viste for første gang Jackson virkelig sine kreative ferdigheter i bruk av spesialeffekter og lyd, noe som vil bli helt essensielt også i historien om Susie Salmon.

WetaFor Alle mine kjære blir en film spekket med spesialeffekter, trass i at alle snakker om at Jackson nå skal gjøre en film fri for dataaimasjon. Weta har allerede jobbet i to år med dette, hovedsakelig den avanserte jobben med å lage den merkelige himmelen som Salmon kommer til etter at hun er drept. Men et budsjett på 65 millioner dollar er jo uansett atskillig mindre enn megabudsjettene på Ringenes Herre og King Kong. Jackson & co skal starte innspilling i Pennsylvania i oktober, etter sigende faktisk på skolen der handlingen i romanen foregår og forfatteren selv gikk i sin barndom. Deretter flyttes hele produksjonen til New Zealand, der majoriteten av scenene skal gjøres i regissørens egne studioer i Wellington. Filmen skal ferdigstilles til verdenspremiere høsten 2008. Forøvrig kan du lese mer om Jacksons tanker rundt filmatiseringen i dette intervjuet hos Aint It Cool News. Og her er en heller lunken anmeldelse av manuset fra New York Times..

Manus

These were the lovely bones that had grown around my absence: the connections -sometimes tenuous, sometimes made at great cost, but often magnificent that happened after I was gone. And I began to see things in a way that let me hold the world without me in it.

The events my death wrought were merely the bones of a body that would become whole at some unpredictable time in the future. The price of what I came to see as this miraculous lifeless body had been my life.

MENY