300s suksess påvirker Hollywood

300

300 har fått mye oppmerksomhet her på bloggen. Min kollega og jeg hypet den ved flere anledninger og gledet oss veldig. Etterpå har vi delt oss, og følger derfor det som later til å være konsensus: Noen hater den, og avfeier den som pretensiøs, arrogant og tam. Andre igjen liker den godt (men få elsker den), finner den både nyskapende og fascinerende. Men uansett hva du måtte mene – med solide besøkstall verden over, er det liten tvil om filmens påvirkning på fremtidige Hollywood-produksjoner.

Anne Thompson kommenterer i dag noe som flere har sagt de siste dagene, nemlig at 300s suksess sannsynligvis markerer dødsdagen for storslåtte kulisseproduksjoner à la Gangs of New York eller HBO-serien Rome. På begge disse produksjonene ble enorme sett bygget (i berømte Cinecitta studios utenfor Roma), med store innhogg i budsjettene. 300, derimot, ble skutt på et 64 millioner budsjett i forholdsvis enkle blue-screenstudioer i Montreal. Riktignok har ikke 300 den realistiske stilen som i f.eks Gangs of New York, men det var heller aldri meningen. Men Peter Jacksons mesterlige rendering av New York i King Kong beviser ettertrykkelig at blue-screen kan brukes med realistisk utfall. Hvorfor bygge New York når du kan animere det? Personlig håper jeg fortsatt vi kan få se Rich Heinrich eller Dante Ferretti boltre seg på levende sett, og at de ikke ender opp foran datamaskinen. Som Thompson sier om Scorsese sin datamanipulerte rotte i The Departed; «At least it was a real rat.»

Sjekk ut Businessweek for en fin analyse av 300s kommersielle suksess.

300s suksess påvirker Hollywood

300

300 har fått mye oppmerksomhet her på bloggen. Min kollega og jeg hypet den ved flere anledninger og gledet oss veldig. Etterpå har vi delt oss, og følger derfor det som later til å være konsensus: Noen hater den, og avfeier den som pretensiøs, arrogant og tam. Andre igjen liker den godt (men få elsker den), finner den både nyskapende og fascinerende. Men uansett hva du måtte mene – med solide besøkstall verden over, er det liten tvil om filmens påvirkning på fremtidige Hollywood-produksjoner.

Anne Thompson kommenterer i dag noe som flere har sagt de siste dagene, nemlig at 300s suksess sannsynligvis markerer dødsdagen for storslåtte kulisseproduksjoner à la Gangs of New York eller HBO-serien Rome. På begge disse produksjonene ble enorme sett bygget (i berømte Cinecitta studios utenfor Roma), med store innhogg i budsjettene. 300, derimot, ble skutt på et 64 millioner budsjett i forholdsvis enkle blue-screenstudioer i Montreal. Riktignok har ikke 300 den realistiske stilen som i f.eks Gangs of New York, men det var heller aldri meningen. Men Peter Jacksons mesterlige rendering av New York i King Kong beviser ettertrykkelig at blue-screen kan brukes med realistisk utfall. Hvorfor bygge New York når du kan animere det? Personlig håper jeg fortsatt vi kan få se Rich Heinrich eller Dante Ferretti boltre seg på levende sett, og at de ikke ender opp foran datamaskinen. Som Thompson sier om Scorsese sin datamanipulerte rotte i The Departed; «At least it was a real rat.»

Sjekk ut Businessweek for en fin analyse av 300s kommersielle suksess.

MENY