18 norske filmer til Lübeck

Under Nordiske filmdager i Lübeck 3.-7. november blir det vist 18 norske filmer, melder NFI i en pressemelding. Festivalen er den største nordiske filmfestivalen utenfor Norden. Hans Petter Molands En ganske snill mann, Maria Sødahls Limbo, Bent Hamers Hjem til jul og Petter Næss’ Maskeblomstfamilien er med og konkurrerer om hovedprisen på euro 12.500 for beste spillefilm.

Ellers vises barnefilmene Asfaltenglene og Julenatt i Blåfjell, kortfilmene Superhelter har ikke leggetid, A tale of harvest og Min pappa av papp og dokumentarfilmene Konger av Oslo, Fartein Valen, Fabelaktige Fiff og Fam, Min norske bestefar og Strengt Hemmelig. I årets retrospektive serie fokuseres det på skandinavisk forførelse fra 50 -70-tallet. Det norske bidraget er Edith Carlmars Ung flukt fra 1959. I tillegg vises norsk-britiske En dag i Ivan Denisovitisj’ liv fra 1970 og to filmer av Pål Bang-Hansen, How I became an art collector without really trying og Kronprinsen.

Festivalen er ikke bare en visingsarena for ferdige produksjoner, men også et samlingspunkt for samproduksjoner med Tyskland. I fjor var det en presentasjon av tre norsk-tyske samproduksjoner: Max Manus, Upperdog og Appelsinpiken. I år rettes søkelyset mot filmer hvor Norge er minoritetsprodusent. Årets to prosjekter er Two Lives med Axel Helgeland som norsk produsent og Mercy med Aage Aaberge som norsk produsent.

18 norske filmer til Lübeck

Under Nordiske filmdager i Lübeck 3.-7. november blir det vist 18 norske filmer, melder NFI i en pressemelding. Festivalen er den største nordiske filmfestivalen utenfor Norden. Hans Petter Molands En ganske snill mann, Maria Sødahls Limbo, Bent Hamers Hjem til jul og Petter Næss’ Maskeblomstfamilien er med og konkurrerer om hovedprisen på euro 12.500 for beste spillefilm.

Ellers vises barnefilmene Asfaltenglene og Julenatt i Blåfjell, kortfilmene Superhelter har ikke leggetid, A tale of harvest og Min pappa av papp og dokumentarfilmene Konger av Oslo, Fartein Valen, Fabelaktige Fiff og Fam, Min norske bestefar og Strengt Hemmelig. I årets retrospektive serie fokuseres det på skandinavisk forførelse fra 50 -70-tallet. Det norske bidraget er Edith Carlmars Ung flukt fra 1959. I tillegg vises norsk-britiske En dag i Ivan Denisovitisj’ liv fra 1970 og to filmer av Pål Bang-Hansen, How I became an art collector without really trying og Kronprinsen.

Festivalen er ikke bare en visingsarena for ferdige produksjoner, men også et samlingspunkt for samproduksjoner med Tyskland. I fjor var det en presentasjon av tre norsk-tyske samproduksjoner: Max Manus, Upperdog og Appelsinpiken. I år rettes søkelyset mot filmer hvor Norge er minoritetsprodusent. Årets to prosjekter er Two Lives med Axel Helgeland som norsk produsent og Mercy med Aage Aaberge som norsk produsent.

MENY