10 blinkskudd av Roger Deakins

a_560x0

Roger Deakins var nominert til en Oscar for sitt filmfoto på Skyfall, men vant ikke i år. På nettstedet Vulture forteller han om hvordan sentrale, og noen ganger ikoniske scener fra karrieren som filmfotograf, er blitt til.

For eksempel var den kjente scenen fra The Shawshank Redemption, der Tim Robbins strekker seg mot regnet, ikke planlagt akkurat slik, men ble tvunget fram av økonomiske årsaker. Han forteller videre om korridorscenen i Barton Fink (om Coenbrødrene:I realized very early on that they’re so in sync with the work they do. It feels like you’re dealing with one person, which makes things quite easy”), om en vanskelig sangsekvens i O Brother, Where Art Thou? og én spesielt utfordrende scene i No Country for Old Men. Det er bare å humre over dette samspillet mellom perfeksjonisme, tilfeldigheter og økonomiske realiteter, som en av vår tids største fotografer gjenforteller med humor og åpenhet.

10 blinkskudd av Roger Deakins

a_560x0

Roger Deakins var nominert til en Oscar for sitt filmfoto på Skyfall, men vant ikke i år. På nettstedet Vulture forteller han om hvordan sentrale, og noen ganger ikoniske scener fra karrieren som filmfotograf, er blitt til.

For eksempel var den kjente scenen fra The Shawshank Redemption, der Tim Robbins strekker seg mot regnet, ikke planlagt akkurat slik, men ble tvunget fram av økonomiske årsaker. Han forteller videre om korridorscenen i Barton Fink (om Coenbrødrene:I realized very early on that they’re so in sync with the work they do. It feels like you’re dealing with one person, which makes things quite easy”), om en vanskelig sangsekvens i O Brother, Where Art Thou? og én spesielt utfordrende scene i No Country for Old Men. Det er bare å humre over dette samspillet mellom perfeksjonisme, tilfeldigheter og økonomiske realiteter, som en av vår tids største fotografer gjenforteller med humor og åpenhet.

MENY