Vil styrke hjemmemarkedet

yngve_lite.jpg– Kommersiell suksess kan gi kunstnerisk frihet, sier direktøren for Norsk Filminstitutts lanseringsavdeling, Bjarte Ytre-Arne. Han varsler at Lanseringsavdelingens vil øke satsning på lanseringsarbeidet innenlands i tiden som kommer.   

yngve_stort.jpg

– Kommersiell suksess kan gi kunstnerisk frihet, sier direktøren for Norsk Filminstitutts lanseringsavdeling, Bjarte Ytre-Arne. Han varsler at Lanseringsavdelingens vil øke satsning på lanseringsarbeidet innenlands i tiden som kommer.

Norsk Filminstitutts lanseringsavdeling så dagens lys i kjølevannet av Filmmeldingen og Giskes filmpolitiske mål som blant annet innebar en sammenslåing av Norsk Filminstitutt, Norsk Filmfond og Norsk Filmutvikling til et stort virkemiddelapparat på filmområdet.

Lanseringsdirektør Bjarte Ytre- Arne (foto), som tiltro i juni i år, kan fortelle at Lanseringsavdelingen har brukt høsten til å bygge opp nye strategier frem mot 2012.

Ytre-Arne.jpg

– Vi har lagt langsiktige strategier, men samtidig hatt hovedfokus på neste år. For øyeblikket består Lanseringsavdelingen av 10 ansatte – hvorav to har kommet inn fra Norsk Filmkommisjon og skal fortsette med kommisjonsarbeid. Hovedfokusene våre er i tråd med Filmmeldingen, og omfatter publikumsoppslutning, salg og norsk film som eksportvare.

I følge Lanseringsdirektøren har avdelingen satt seg seks fokusområder. Disse innebærer i korte trekk å støtte produsentene i lanseringsarbeidet, profilere norsk film i inn- og utland, gjøre Norge attraktiv som locationland, styrke samarbeidet filmregionene imellom, tilby teknologiovervåking og drive erfaringsutveksling med produsentene.

– Giske har et ambisiøst mål om å gjøre norsk film til en sterkere eksportartikkel. Dette er også kulturformidling som gjør at Norge blir sett som filmnasjon, i tillegg til det økonomiske aspektet. Den siste helgen i Lübeck har vist at nå er det Norge som er best til Norden. Om det tidligere har eksistert et mindreverdighetskompleks i norsk filmbransje, er det ingen grunn til det nå, sier Ytre-Arne.

Som ser for seg at kompetansen som finnes på utenlandslansering i Lanseringsavdelingen er overførbar til arbeidet med sterkere innlandslansering.

– Produsentene vil nok merke at Lanseringsavdelingen bryr seg stadig mer om lansering innenlands.  Vi kommer til å være oppatt av kompetansedeling, og i 2009 vil vi arrangere en Lanseringsdag der vi inviterer bransjen og forteller om arbeidet vi driver nasjonalt og ute i verden.  

– Samtidig vil vi at produsentene skal oppleve verdien av lansering i utlandet. Mange produsenter er naturlig nok glade når de bikker 100 000 solgte kinobilletter her hjemme. Men det er også et potensial som i å nå et utenlandsk publikum, sier Ytre-Arne og  understreker at produsentene kan oppleve at kommersiell suksess igjen vil gi potensiell kunstnerisk frihet.

Lanseringsdirektøren utelukker ikke at Norsk Filminstitutt oppretter en stilling som kan koordinere innsatsen på utlands- og innlandslansering.

– De fleste norske filmer har et utlandspotensiale som kan gi festivaldeltakelse. En salgsagent og en distributør kan hjelpe til å generere penger tilbake til produsenten. En fordel jeg håper vil komme produsentene til gode, er at Lanseringsavdelingen holder seg oppdatert på trender og festivalmarkedet. Man kan ikke forvente at en produsent, som kanskje reiser ut med en film hvert tredje år, skal gjøre det samme. Vi ønsker å støtte produsentene i valg av lanseringsstrategi. De må gjerne bruke oss som en sparringspartner, sier Ytre-Arne.

Som vil at Lanseringsavdelingen, sammen med produsentene og salgsagentene, skal bli enige om hvor trykket skal legges i lanseringsarbeidet.

– Dette arbeidet må begynne i Norge. Flere norske festivaler har status som verdenspremiere, og det er viktig at produsentene er klar over at en potensiell premierevisning på norske festivaler kan dempe interessen fra de store utenlandske festivalene, som Cannes, Berlin eller Toronto.

–Lanseringsarbeidet blir tøffere og tøffere, når Norge kommer med våre 25 spillefilmer og skal konkurrere internasjonalt. Vi skal inn på det samme festivalmarkedet, og bli sett. Nåløyet er trangt når det er drøye 20 spillefilmer hovedkonkurransen på A-festivalene, avslutter Ytre- Arne.

Lanseringsavdelingen kommer for øvrig til å satse på tett dialog med de øvrige avdelingene i Norsk Filminstitutt. I tillegg vil avdelingen invitere til faste møter med Film&Kino og Produsentforeningen  for å sikre en god dialog med andre institusjoner som representerer den norske filmbransjen.

Foto: Mannen som elsket Yngve – som vant i Lübeck forrige helg.

Vil styrke hjemmemarkedet

yngve_lite.jpg– Kommersiell suksess kan gi kunstnerisk frihet, sier direktøren for Norsk Filminstitutts lanseringsavdeling, Bjarte Ytre-Arne. Han varsler at Lanseringsavdelingens vil øke satsning på lanseringsarbeidet innenlands i tiden som kommer.   

yngve_stort.jpg

– Kommersiell suksess kan gi kunstnerisk frihet, sier direktøren for Norsk Filminstitutts lanseringsavdeling, Bjarte Ytre-Arne. Han varsler at Lanseringsavdelingens vil øke satsning på lanseringsarbeidet innenlands i tiden som kommer.

Norsk Filminstitutts lanseringsavdeling så dagens lys i kjølevannet av Filmmeldingen og Giskes filmpolitiske mål som blant annet innebar en sammenslåing av Norsk Filminstitutt, Norsk Filmfond og Norsk Filmutvikling til et stort virkemiddelapparat på filmområdet.

Lanseringsdirektør Bjarte Ytre- Arne (foto), som tiltro i juni i år, kan fortelle at Lanseringsavdelingen har brukt høsten til å bygge opp nye strategier frem mot 2012.

Ytre-Arne.jpg

– Vi har lagt langsiktige strategier, men samtidig hatt hovedfokus på neste år. For øyeblikket består Lanseringsavdelingen av 10 ansatte – hvorav to har kommet inn fra Norsk Filmkommisjon og skal fortsette med kommisjonsarbeid. Hovedfokusene våre er i tråd med Filmmeldingen, og omfatter publikumsoppslutning, salg og norsk film som eksportvare.

I følge Lanseringsdirektøren har avdelingen satt seg seks fokusområder. Disse innebærer i korte trekk å støtte produsentene i lanseringsarbeidet, profilere norsk film i inn- og utland, gjøre Norge attraktiv som locationland, styrke samarbeidet filmregionene imellom, tilby teknologiovervåking og drive erfaringsutveksling med produsentene.

– Giske har et ambisiøst mål om å gjøre norsk film til en sterkere eksportartikkel. Dette er også kulturformidling som gjør at Norge blir sett som filmnasjon, i tillegg til det økonomiske aspektet. Den siste helgen i Lübeck har vist at nå er det Norge som er best til Norden. Om det tidligere har eksistert et mindreverdighetskompleks i norsk filmbransje, er det ingen grunn til det nå, sier Ytre-Arne.

Som ser for seg at kompetansen som finnes på utenlandslansering i Lanseringsavdelingen er overførbar til arbeidet med sterkere innlandslansering.

– Produsentene vil nok merke at Lanseringsavdelingen bryr seg stadig mer om lansering innenlands.  Vi kommer til å være oppatt av kompetansedeling, og i 2009 vil vi arrangere en Lanseringsdag der vi inviterer bransjen og forteller om arbeidet vi driver nasjonalt og ute i verden.  

– Samtidig vil vi at produsentene skal oppleve verdien av lansering i utlandet. Mange produsenter er naturlig nok glade når de bikker 100 000 solgte kinobilletter her hjemme. Men det er også et potensial som i å nå et utenlandsk publikum, sier Ytre-Arne og  understreker at produsentene kan oppleve at kommersiell suksess igjen vil gi potensiell kunstnerisk frihet.

Lanseringsdirektøren utelukker ikke at Norsk Filminstitutt oppretter en stilling som kan koordinere innsatsen på utlands- og innlandslansering.

– De fleste norske filmer har et utlandspotensiale som kan gi festivaldeltakelse. En salgsagent og en distributør kan hjelpe til å generere penger tilbake til produsenten. En fordel jeg håper vil komme produsentene til gode, er at Lanseringsavdelingen holder seg oppdatert på trender og festivalmarkedet. Man kan ikke forvente at en produsent, som kanskje reiser ut med en film hvert tredje år, skal gjøre det samme. Vi ønsker å støtte produsentene i valg av lanseringsstrategi. De må gjerne bruke oss som en sparringspartner, sier Ytre-Arne.

Som vil at Lanseringsavdelingen, sammen med produsentene og salgsagentene, skal bli enige om hvor trykket skal legges i lanseringsarbeidet.

– Dette arbeidet må begynne i Norge. Flere norske festivaler har status som verdenspremiere, og det er viktig at produsentene er klar over at en potensiell premierevisning på norske festivaler kan dempe interessen fra de store utenlandske festivalene, som Cannes, Berlin eller Toronto.

–Lanseringsarbeidet blir tøffere og tøffere, når Norge kommer med våre 25 spillefilmer og skal konkurrere internasjonalt. Vi skal inn på det samme festivalmarkedet, og bli sett. Nåløyet er trangt når det er drøye 20 spillefilmer hovedkonkurransen på A-festivalene, avslutter Ytre- Arne.

Lanseringsavdelingen kommer for øvrig til å satse på tett dialog med de øvrige avdelingene i Norsk Filminstitutt. I tillegg vil avdelingen invitere til faste møter med Film&Kino og Produsentforeningen  for å sikre en god dialog med andre institusjoner som representerer den norske filmbransjen.

Foto: Mannen som elsket Yngve – som vant i Lübeck forrige helg.

MENY