Oslo Internasjonale Filmfestival kan by på prisvinnere fra Sundance og bølgen av sterke kvinnlige argentinske filmskapere. – Vi håper publikummet våger å ta en sjanse, og se filmer de ikke har hørt om før, sier festivalsjef Tommy Lørdahl.

Oslo Internasjonale Filmfestival kan by på prisvinnere fra Sundance og bølgen av sterke kvinnlige argentinske filmskapere. – Vi håper publikummet våger å ta en sjanse, og se filmer de ikke har hørt om før, sier festivalsjef Tommy Lørdahl.
Oslo Internasjonale Filmfestival kan by på prisvinnere fra Sundance og bølgen av sterke kvinnlige argentinske filmskapere.
– Vi håper publikummet våger å ta en sjanse, og se filmer de ikke har hørt om før, sier festivalsjef Tommy Lørdahl.
At åpningen av Oslo Internasjonale Filmfestival neste uke kolliderer med åpningen av det nye kinosenteret på Ringnestomta, vil ikke få konsekvenser for festivalen, mener festivalsjef Tommy Lørdahl.
– Det er selvsagt uheldige at de to åpningene faller parallelt, men langt fra alle filminteresserte vil dra på åpningen av Ringen. Jeg tror ikke det vil få store konsekvenser for åpningen av Oslo Internasjonale Filmfestival (OIFF), sier Lørdahl.
Som har vært festivalsjef for festivalen helt siden han startet den i 1991. I følge ham skal festivalen vise om lag 100 filmer i ulike sjangre i løpet av festivalens ti dager. Selv har han sett brorparten av dem, og forteller om et solid og variert program.
– Vi har valgt den britiske regissøren Danny Boyles film Slumdog Millionaire som åpningsfilm for festivalen. I tillegg til at filmen åpner festivalen, blir det skandinavisk premiere. Slumdog Millionaire har allerede vunnet publikumsprisen både i Toronto og Chicago, i tillegg til at den avsluttet London Filmfestival og akkurat nå har hatt sin premiere på amerikanske kinoer, sier Lørdahl.
Filmen drar publikum til dagens India, og handler om en gutt som er i ferd med å vinne i Indias svar på Vil du bli millionær? Men spørsmålet reiser seg om hvordan en gategutt fra slummen kan vite så mye som alt. Før han vet ordet av det, blir han arrestert og anklaget for juks.
Tradisjonelt sett har festivalen gjennomgående slått et slag for den uavhengige filmen, og i år står den amerikanske independentfilmen sterkt, og OIFF viser flere debutantspillefilmer i sjangeren.
– Blant dem er Lance Hammers film Ballast, som fikk prisen for beste regi og beste foto i Sundance. Så viser vi Aftershool av Antonio Campos. Filmen ble vist i Cannes i år, og han har tidligere hatt to kortfilmer i Cannes på tross av at han bare er 25 år. En tredje debutantfilm er Joshua Safdies The Pleasure of Being Robbed. I tillegg til at de er spennende debutanter, har de fått bekreftet sitt talent ved festivaldeltagelse på toneangivende filmfestivaler, sier Lørdahl.
Som kan fortelle at kvinnelige, argentinske regissørene også setter sitt preg på årets festivalprogram.
– Jeg tror ikke det finnes noe land i verden som har så imponerende kvinneandel blant sine regissører som Argentina. Vi skal presentere Lucrecia Martel, Albertina Carri og Celina Murga med henholdsvis The Headless Woman (foto), La Rabia og Una semana solos (foto, under).
Martels film ble vist i konkurranseprogrammet i Cannes, og Carris film ble vist i panoramaprogrammet i Berlin og Murgas andre film ble vist i Venezia, sier Lørdahl.
Som mener OIFF skiller seg ut i det norske festivallandskapet nettopp ved å være best på programsiden.
– Det gjelder å være ekstremt sulten på hva som finnes av gode filmer der ute. Det handler om å knytte nettverk, i tillegg til å kontakte byråene. OIFF har program som vekker oppsikt i utlandet, fordi vi med filmene i programmet vårt viser filmer som ikke tidligere har blitt vist i Europa eller Skandinavia.
– Vi håper publikummet våger å ta en sjanse, og se filmer de ikke har hørt om før. Jeg er overbevist om at Norge henger litt etter i den sammenheng. Jeg er redd for at publikum går glipp av opplevelser – filmer de ville likt veldig godt. På utenlandske festivaler er det stappfullt på smale filmer som ingen norske festivaler våger å programmere engang, avslutter festivalsjefen.
Charlie Kaufmans film Synecdoche, New York avslutter festivalen 30. november. OIFF foregår i perioden 20. -30. november på henholdsvis Filmens Hus, Eldorado og Rockefeller.
Les mer om Oslo Internasjonale Filmfestival her.
Oslo Internasjonale Filmfestival kan by på prisvinnere fra Sundance og bølgen av sterke kvinnlige argentinske filmskapere. – Vi håper publikummet våger å ta en sjanse, og se filmer de ikke har hørt om før, sier festivalsjef Tommy Lørdahl.
Oslo Internasjonale Filmfestival kan by på prisvinnere fra Sundance og bølgen av sterke kvinnlige argentinske filmskapere.
– Vi håper publikummet våger å ta en sjanse, og se filmer de ikke har hørt om før, sier festivalsjef Tommy Lørdahl.
At åpningen av Oslo Internasjonale Filmfestival neste uke kolliderer med åpningen av det nye kinosenteret på Ringnestomta, vil ikke få konsekvenser for festivalen, mener festivalsjef Tommy Lørdahl.
– Det er selvsagt uheldige at de to åpningene faller parallelt, men langt fra alle filminteresserte vil dra på åpningen av Ringen. Jeg tror ikke det vil få store konsekvenser for åpningen av Oslo Internasjonale Filmfestival (OIFF), sier Lørdahl.
Som har vært festivalsjef for festivalen helt siden han startet den i 1991. I følge ham skal festivalen vise om lag 100 filmer i ulike sjangre i løpet av festivalens ti dager. Selv har han sett brorparten av dem, og forteller om et solid og variert program.
– Vi har valgt den britiske regissøren Danny Boyles film Slumdog Millionaire som åpningsfilm for festivalen. I tillegg til at filmen åpner festivalen, blir det skandinavisk premiere. Slumdog Millionaire har allerede vunnet publikumsprisen både i Toronto og Chicago, i tillegg til at den avsluttet London Filmfestival og akkurat nå har hatt sin premiere på amerikanske kinoer, sier Lørdahl.
Filmen drar publikum til dagens India, og handler om en gutt som er i ferd med å vinne i Indias svar på Vil du bli millionær? Men spørsmålet reiser seg om hvordan en gategutt fra slummen kan vite så mye som alt. Før han vet ordet av det, blir han arrestert og anklaget for juks.
Tradisjonelt sett har festivalen gjennomgående slått et slag for den uavhengige filmen, og i år står den amerikanske independentfilmen sterkt, og OIFF viser flere debutantspillefilmer i sjangeren.
– Blant dem er Lance Hammers film Ballast, som fikk prisen for beste regi og beste foto i Sundance. Så viser vi Aftershool av Antonio Campos. Filmen ble vist i Cannes i år, og han har tidligere hatt to kortfilmer i Cannes på tross av at han bare er 25 år. En tredje debutantfilm er Joshua Safdies The Pleasure of Being Robbed. I tillegg til at de er spennende debutanter, har de fått bekreftet sitt talent ved festivaldeltagelse på toneangivende filmfestivaler, sier Lørdahl.
Som kan fortelle at kvinnelige, argentinske regissørene også setter sitt preg på årets festivalprogram.
– Jeg tror ikke det finnes noe land i verden som har så imponerende kvinneandel blant sine regissører som Argentina. Vi skal presentere Lucrecia Martel, Albertina Carri og Celina Murga med henholdsvis The Headless Woman (foto), La Rabia og Una semana solos (foto, under).
Martels film ble vist i konkurranseprogrammet i Cannes, og Carris film ble vist i panoramaprogrammet i Berlin og Murgas andre film ble vist i Venezia, sier Lørdahl.
Som mener OIFF skiller seg ut i det norske festivallandskapet nettopp ved å være best på programsiden.
– Det gjelder å være ekstremt sulten på hva som finnes av gode filmer der ute. Det handler om å knytte nettverk, i tillegg til å kontakte byråene. OIFF har program som vekker oppsikt i utlandet, fordi vi med filmene i programmet vårt viser filmer som ikke tidligere har blitt vist i Europa eller Skandinavia.
– Vi håper publikummet våger å ta en sjanse, og se filmer de ikke har hørt om før. Jeg er overbevist om at Norge henger litt etter i den sammenheng. Jeg er redd for at publikum går glipp av opplevelser – filmer de ville likt veldig godt. På utenlandske festivaler er det stappfullt på smale filmer som ingen norske festivaler våger å programmere engang, avslutter festivalsjefen.
Charlie Kaufmans film Synecdoche, New York avslutter festivalen 30. november. OIFF foregår i perioden 20. -30. november på henholdsvis Filmens Hus, Eldorado og Rockefeller.
Les mer om Oslo Internasjonale Filmfestival her.