– Det er mye god underbuksehumor i Fatso, men jeg synes utfordringen har ligget i å forsøke å portrettere en mann med store sosiale redsler, sier Nils Jørgen Kaalstad om hovedrollen som Rino.
– Det er mye god underbuksehumor i Fatso, men jeg synes utfordringen har ligget i å forsøke å portrettere en mann med store sosiale redsler, sier Nils Jørgen Kaalstad om hovedrollen som Rino.
– Det er mye god underbuksehumor i Fatso, men jeg synes utfordringen har ligget i å forsøke å portrettere en mann med store sosiale redsler, sier Nils Jørgen Kaalstad om hovedrollen som Rino.
Spermiene formelig skvetter veggimellom i Arild Fröhlichs film Fatso. I filmen blir vi kjent med Rino, en ganske ensom og stakkarslig fyr som bor i leiligheten han har arvet etter farmoren sin. Et så banalt ord om ukul beskriver Rino ganske bra. Med kjip sveis, colabunner og litt for mye sideflesk er Rino langt fra noen pikenes Jens. Han lever av å oversette verktøymanualer fra tysk til norsk og hans to store lidenskaper er tegning og porno – men ikke nødvendigvis i den rekkefølgen. Rino runker litt mer enn gjennomsnittet. Samtidig har han et stort problem. Han har ikke pult.
Å overbevise i rollen som en 30 år gammel jomfru er en utfordring. Nils Jørgen "Jøgge" Kaalstad gjør imidlertid en meget troverdig figur i Rino. Tidligere har han blant annet spilt badevakten Lars i Erik Richter Strands film Sønner, trommisen i Varg Veum-filmen Falne Engler og Romeo i Jurij Butusovs oppsetning av "Romeo og Julie" på Hålogaland Teater. Det var da Arild Fröhlichs så Kaalstads prestasjon i Sønner, at han først tenkte på Kaalstad som en potensiell Rino.
– Arild mente jeg uttrykte en klar angst for kvinner, i en scene i Sønner hvor jeg ligger og holder rundt en dame. Det er faktisk en scene i Fatso som er en slags intertekstuell referanse – eller hommage til akkurat den scenen, sier Kaalstad.
Som selv påpeker at det var veldig viktig å fremstille Rino som en person som ser riktig på verden. Det er gjennom hans øyne publikum møter verden, og Rinos tolkninger av det som skjer er de samme tolkningene man selv ville ha gjort i hans sted. Fatso er Rinos historie, og som karakter fremstilles han som en intelligent fyr som gjør seg mange interessante tanker om tingene som utspiller seg rundt ham. Kaalstad mener selv han kjenner igjen mye av Rino i seg selv.
– Som skuespiller er det morsomt å spille en rolle man kan distansere fra seg selv. Samtidig har jeg hentet mye av Rino fra meg selv. Jeg håper vi har klart å lage en bra komedie av et noe som egentlig er ganske sårt. Det er mye god underbuksehumor i Fatso, men jeg synes utfordringen har ligget i å forsøke å portrettere en mann med store sosiale redsler. Forhåpentligvis vil folk le, fordi dette er noe alle kan kjenne seg igjen i – fra tid til annen, forklarer han.
Vil du lese hele intervjuet? Tegn abonnement og få bladet tilsendt som ekstra bonus: ABONNEMENT
Du kan også møte Arild Fröhlich og Nils Jørgen Kaalstad i samtale om filmen med Rushprint-redaktør Kjetil Lismoen på Blått Lerret: BLÅTT LERRET WEB-TV
Foto: Kristina Meyn Krogvold
– Det er mye god underbuksehumor i Fatso, men jeg synes utfordringen har ligget i å forsøke å portrettere en mann med store sosiale redsler, sier Nils Jørgen Kaalstad om hovedrollen som Rino.
– Det er mye god underbuksehumor i Fatso, men jeg synes utfordringen har ligget i å forsøke å portrettere en mann med store sosiale redsler, sier Nils Jørgen Kaalstad om hovedrollen som Rino.
Spermiene formelig skvetter veggimellom i Arild Fröhlichs film Fatso. I filmen blir vi kjent med Rino, en ganske ensom og stakkarslig fyr som bor i leiligheten han har arvet etter farmoren sin. Et så banalt ord om ukul beskriver Rino ganske bra. Med kjip sveis, colabunner og litt for mye sideflesk er Rino langt fra noen pikenes Jens. Han lever av å oversette verktøymanualer fra tysk til norsk og hans to store lidenskaper er tegning og porno – men ikke nødvendigvis i den rekkefølgen. Rino runker litt mer enn gjennomsnittet. Samtidig har han et stort problem. Han har ikke pult.
Å overbevise i rollen som en 30 år gammel jomfru er en utfordring. Nils Jørgen "Jøgge" Kaalstad gjør imidlertid en meget troverdig figur i Rino. Tidligere har han blant annet spilt badevakten Lars i Erik Richter Strands film Sønner, trommisen i Varg Veum-filmen Falne Engler og Romeo i Jurij Butusovs oppsetning av "Romeo og Julie" på Hålogaland Teater. Det var da Arild Fröhlichs så Kaalstads prestasjon i Sønner, at han først tenkte på Kaalstad som en potensiell Rino.
– Arild mente jeg uttrykte en klar angst for kvinner, i en scene i Sønner hvor jeg ligger og holder rundt en dame. Det er faktisk en scene i Fatso som er en slags intertekstuell referanse – eller hommage til akkurat den scenen, sier Kaalstad.
Som selv påpeker at det var veldig viktig å fremstille Rino som en person som ser riktig på verden. Det er gjennom hans øyne publikum møter verden, og Rinos tolkninger av det som skjer er de samme tolkningene man selv ville ha gjort i hans sted. Fatso er Rinos historie, og som karakter fremstilles han som en intelligent fyr som gjør seg mange interessante tanker om tingene som utspiller seg rundt ham. Kaalstad mener selv han kjenner igjen mye av Rino i seg selv.
– Som skuespiller er det morsomt å spille en rolle man kan distansere fra seg selv. Samtidig har jeg hentet mye av Rino fra meg selv. Jeg håper vi har klart å lage en bra komedie av et noe som egentlig er ganske sårt. Det er mye god underbuksehumor i Fatso, men jeg synes utfordringen har ligget i å forsøke å portrettere en mann med store sosiale redsler. Forhåpentligvis vil folk le, fordi dette er noe alle kan kjenne seg igjen i – fra tid til annen, forklarer han.
Vil du lese hele intervjuet? Tegn abonnement og få bladet tilsendt som ekstra bonus: ABONNEMENT
Du kan også møte Arild Fröhlich og Nils Jørgen Kaalstad i samtale om filmen med Rushprint-redaktør Kjetil Lismoen på Blått Lerret: BLÅTT LERRET WEB-TV
Foto: Kristina Meyn Krogvold