Roy Anderssons film Du levande åpner det årlige filmmarkedet New Nordic Films under Den norske filmfestivalen i Haugesund.
Roy Anderssons film Du levande åpner det årlige filmmarkedet New Nordic Films under Den norske filmfestivalen i Haugesund.
New Nordic Films er et myldrested for de som jobber med filmproduksjon i Norden; internasjonale og nordiske distributører, tv-kjøpere, festivalprogrammerere, produsenter og regissører. Hit inviteres norske og utenlandske aktører til å se og diskutere nordisk film og det nordiske co- produksjonssamarbeidet.
I år har New Nordic Films 25 ferske, nordiske filmer på programmet. I tillegg til norske filmer som har hatt premiere det siste halve året, står Even Benestads Natural Born Star, Ole Bornedals Vikaren og Helena Bergstrøms Mind the Gap oppført på programmet.
Filmene som vises representerer ulike sjangrer, og det legges vekt på at filmene skal ha potensial til å nå markeder utenfor de nordiske landene.
– Vi er generelt meget fornøyd med programmet. Det viser bredde, og det har vært mye god, nordisk film å velge mellom, sier Gyda Velvin Myklebust.
New Nordic Films arrangeres med støtte fra Kultur- og kirkedepartementet, Nordisk Film- og TV-fond og Scandinavian Films.
– Men det er likevel noen få filmer vi gjerne skulle fått med. Vi ble nektet å vise noen danske og en islandske filmer fordi de skal vises på filmfestivalen i Toronto. I Norden, hvor filminstituttene og støtteapparatene er så sterkt inne i filmindustrien, er det viktig å få vise filmer selv om de skal vises på utenlandske festivaler. Her bøyer de nordiske filminstituttene for presset. Dette kommer vi til å ønske å ta opp med Scandinavian Films, legger hun til.
Som programansvarlig er Myklebust likevel meget godt fornøyd. Hun mener Roy Anderssons film er godt egnet som åpningsfilm.
– Du levande er mesterverk av en film, med stilrene, små historier, forklarer hun.
Ellers inngår også Nordic Co-Production Forum i programmet. Det er et todagers arrangement rettet mot aktører som har profesjonell interesse for samproduksjon. Seminaret, som i år arrangeres for andre gang, vil ha fokus på samproduksjoner mellom Tyskland og de ulike nordiske landene.
Nytt av året er seminar i samarbeid med European Producers Club. Tema for seminaret er inspirasjon.
– Det er det kunstneriske aspektet vi vil fokusere på her. Hvordan skal de kreative aktørene som manusforfattere og regissører beholde kontrollen over filmen når parter fra andre land kommer inn i produksjonen, sier Myklebust.
Et annet seminar handler om privat investering i filmproduksjon med utgangspunkt i europeiske og nordiske forhold. Det vil også bli holdt flere case studies der nye nordiske prosjekter som er underveis presenteres.
New Nordic Films foregår i perioden 21.-24. august 2007.
Foto: Du levande
Roy Anderssons film Du levande åpner det årlige filmmarkedet New Nordic Films under Den norske filmfestivalen i Haugesund.
New Nordic Films er et myldrested for de som jobber med filmproduksjon i Norden; internasjonale og nordiske distributører, tv-kjøpere, festivalprogrammerere, produsenter og regissører. Hit inviteres norske og utenlandske aktører til å se og diskutere nordisk film og det nordiske co- produksjonssamarbeidet.
I år har New Nordic Films 25 ferske, nordiske filmer på programmet. I tillegg til norske filmer som har hatt premiere det siste halve året, står Even Benestads Natural Born Star, Ole Bornedals Vikaren og Helena Bergstrøms Mind the Gap oppført på programmet.
Filmene som vises representerer ulike sjangrer, og det legges vekt på at filmene skal ha potensial til å nå markeder utenfor de nordiske landene.
– Vi er generelt meget fornøyd med programmet. Det viser bredde, og det har vært mye god, nordisk film å velge mellom, sier Gyda Velvin Myklebust.
New Nordic Films arrangeres med støtte fra Kultur- og kirkedepartementet, Nordisk Film- og TV-fond og Scandinavian Films.
– Men det er likevel noen få filmer vi gjerne skulle fått med. Vi ble nektet å vise noen danske og en islandske filmer fordi de skal vises på filmfestivalen i Toronto. I Norden, hvor filminstituttene og støtteapparatene er så sterkt inne i filmindustrien, er det viktig å få vise filmer selv om de skal vises på utenlandske festivaler. Her bøyer de nordiske filminstituttene for presset. Dette kommer vi til å ønske å ta opp med Scandinavian Films, legger hun til.
Som programansvarlig er Myklebust likevel meget godt fornøyd. Hun mener Roy Anderssons film er godt egnet som åpningsfilm.
– Du levande er mesterverk av en film, med stilrene, små historier, forklarer hun.
Ellers inngår også Nordic Co-Production Forum i programmet. Det er et todagers arrangement rettet mot aktører som har profesjonell interesse for samproduksjon. Seminaret, som i år arrangeres for andre gang, vil ha fokus på samproduksjoner mellom Tyskland og de ulike nordiske landene.
Nytt av året er seminar i samarbeid med European Producers Club. Tema for seminaret er inspirasjon.
– Det er det kunstneriske aspektet vi vil fokusere på her. Hvordan skal de kreative aktørene som manusforfattere og regissører beholde kontrollen over filmen når parter fra andre land kommer inn i produksjonen, sier Myklebust.
Et annet seminar handler om privat investering i filmproduksjon med utgangspunkt i europeiske og nordiske forhold. Det vil også bli holdt flere case studies der nye nordiske prosjekter som er underveis presenteres.
New Nordic Films foregår i perioden 21.-24. august 2007.
Foto: Du levande