Nå begynner Oscar-spillet

Med den gjeve Grand Prize fra Amerikanske filminstituttets filmfestival er Oscar-sjansene til ”Vinterkyss” økt betraktelig. Men det er nå spillet om Oscar-nominering begynner, og det er særlig kvinnene i Oscar-akademiet man må nå.

Med den gjeve Grand Prize fra Amerikanske filminstituttets filmfestival er Oscar-sjansene til ”Vinterkyss” økt betraktelig. Men det er nå spillet om Oscar-nominering begynner, og det er særlig kvinnene i Oscar-akademiet man må nå.

At Sara Johnsens regidebut Vinterkyss vant Grand Prize, foran andre Oscar-kandidater, på det Amerikanske filminstituttets filmfestival AFI Fest, vil definitivt øke Oscar-sjansene. Tidligere har storfilmer som Flyvende dolker, En langvarig forlovelse og City of God hatt sin USA-premiere på denne festivalen.
Jan Erik Holst, avdelingsdirektør i utenlandsavdelingen ved Norsk Filminstitutt, mener oppmerksomheten er mye verdt.

– For en Oscar-kandidat er alle prestisje-tilknyttede priser av det gode. Over 50 filmer skal ses av de som skal bestemme nominasjonene. Og hva skal de prioritere? Oppmerksomhet vil da fortrenge andre filmer, og Vinterkyss har nå fått oppmerksomhet. PR-agentene som jobber i USA kan skape ekstra blest i sitt presseopplegg. De kan si at ”det er den norske filmen som vant prisen, og vi viser den der og der”. Oppmerksomhet gir mulighet til å påvirke ytterligere, sier Holst.

Han tror også distribusjonen av filmen vil gå lettere.

– Jeg tror prisen kan hjelpe for å få amerikansk distribusjon. Det er bransjefolk som har kåret den som vinner, og det kan fungere som en garanti for at dette kan gå kommersielt. Mange Oscar-kandidater har problemer med å få distribusjon på forhånd. Men sjansen for å bli nominert er større hvis filmen blir distribuert før nominasjonsprosessen, sier han.

Flere distributører har allerede meldt sin interesse. Stine Oppegård, fagleder spillefilm utland ved Norsk Filminstitutt, mener filmen kan være på vei mot en nominasjon.

– Det primære for oss når vi melder på en film til den festivalen er å få gratis visninger i Hollywood. Men når den vinner hovedprisen er jo det bare helt fantastisk. Da blir den godt lagt merke til av Akademiet. To publisister som jobber med filmen i USA – som også jobber med fire andre Foreign Film-kandidater – sier at Vinterkyss nå ligger godt an og har tatt et langt steg framover mot en Oscar-nominasjon. LA Weekly har også skrevet en anmeldelse av filmen, forteller hun.

Ernest Hardy i LA Weekly skriver at

”…this melancholy film sneaks up on you with its insightful sketches of grief, loss and tearstained resolution. Annika Hallin is fantastic as the inwardly crumbling doctor, while director Sara Johnsen’s recurring use of Jeff Buckley’s version of “Hallelujah,” especially in the film’s closing moments, fuses music and image into a graceful poetry of spiritual ache and escape.”

Oppegård tror det er viktig å nå kvinnene i Akademiet.

– Vinterkyss er nok en film som griper kvinner kanskje mest, så man må satse på å nå de kvinnelige akademi-medlemmene. Hele Oscar-løpet dreier seg om oppmerksomhet, at de rette personene ser filmen og at den omtales i presse, gjennom anmeldelser eller reklame. Det er viktig å være synlig slik at tittelen fester seg i folks bevissthet, og at de dermed velger den filmen fremfor en annen, sier hun.

Nå begynner Oscar-spillet

Med den gjeve Grand Prize fra Amerikanske filminstituttets filmfestival er Oscar-sjansene til ”Vinterkyss” økt betraktelig. Men det er nå spillet om Oscar-nominering begynner, og det er særlig kvinnene i Oscar-akademiet man må nå.

Med den gjeve Grand Prize fra Amerikanske filminstituttets filmfestival er Oscar-sjansene til ”Vinterkyss” økt betraktelig. Men det er nå spillet om Oscar-nominering begynner, og det er særlig kvinnene i Oscar-akademiet man må nå.

At Sara Johnsens regidebut Vinterkyss vant Grand Prize, foran andre Oscar-kandidater, på det Amerikanske filminstituttets filmfestival AFI Fest, vil definitivt øke Oscar-sjansene. Tidligere har storfilmer som Flyvende dolker, En langvarig forlovelse og City of God hatt sin USA-premiere på denne festivalen.
Jan Erik Holst, avdelingsdirektør i utenlandsavdelingen ved Norsk Filminstitutt, mener oppmerksomheten er mye verdt.

– For en Oscar-kandidat er alle prestisje-tilknyttede priser av det gode. Over 50 filmer skal ses av de som skal bestemme nominasjonene. Og hva skal de prioritere? Oppmerksomhet vil da fortrenge andre filmer, og Vinterkyss har nå fått oppmerksomhet. PR-agentene som jobber i USA kan skape ekstra blest i sitt presseopplegg. De kan si at ”det er den norske filmen som vant prisen, og vi viser den der og der”. Oppmerksomhet gir mulighet til å påvirke ytterligere, sier Holst.

Han tror også distribusjonen av filmen vil gå lettere.

– Jeg tror prisen kan hjelpe for å få amerikansk distribusjon. Det er bransjefolk som har kåret den som vinner, og det kan fungere som en garanti for at dette kan gå kommersielt. Mange Oscar-kandidater har problemer med å få distribusjon på forhånd. Men sjansen for å bli nominert er større hvis filmen blir distribuert før nominasjonsprosessen, sier han.

Flere distributører har allerede meldt sin interesse. Stine Oppegård, fagleder spillefilm utland ved Norsk Filminstitutt, mener filmen kan være på vei mot en nominasjon.

– Det primære for oss når vi melder på en film til den festivalen er å få gratis visninger i Hollywood. Men når den vinner hovedprisen er jo det bare helt fantastisk. Da blir den godt lagt merke til av Akademiet. To publisister som jobber med filmen i USA – som også jobber med fire andre Foreign Film-kandidater – sier at Vinterkyss nå ligger godt an og har tatt et langt steg framover mot en Oscar-nominasjon. LA Weekly har også skrevet en anmeldelse av filmen, forteller hun.

Ernest Hardy i LA Weekly skriver at

”…this melancholy film sneaks up on you with its insightful sketches of grief, loss and tearstained resolution. Annika Hallin is fantastic as the inwardly crumbling doctor, while director Sara Johnsen’s recurring use of Jeff Buckley’s version of “Hallelujah,” especially in the film’s closing moments, fuses music and image into a graceful poetry of spiritual ache and escape.”

Oppegård tror det er viktig å nå kvinnene i Akademiet.

– Vinterkyss er nok en film som griper kvinner kanskje mest, så man må satse på å nå de kvinnelige akademi-medlemmene. Hele Oscar-løpet dreier seg om oppmerksomhet, at de rette personene ser filmen og at den omtales i presse, gjennom anmeldelser eller reklame. Det er viktig å være synlig slik at tittelen fester seg i folks bevissthet, og at de dermed velger den filmen fremfor en annen, sier hun.

MENY