Dokumentar- og kortfilmkonsulent Sirin Eide i Filmfondet savner prosjekter initiert av kvinner. Mindre enn 20 prosent av søknadene er det.
Dokumentar- og kortfilmkonsulent Sirin Eide i Filmfondet savner prosjekter initiert av kvinner. Mindre enn 20 prosent av søknadene er det.
Mindre enn 20 prosent av søknadene dokumentar- og kortfilmkonsulent Sirin Eide mottar er initiert av kvinner. Hun mener de norske kortfilmene dermed mister et viktig perspektiv.
– Det er altfor få historier med et kvinneperspektiv og kvinnelige hovedroller. Jeg tror vi dermed går glipp av spennende filmer. Jeg får inn mange gode søknader, men savner flere prosjekter som er initiert av kvinner. Dette gjelder kun kortfilmsøknader, søknadene vi får inn til dokumentarprosjekter er kjønnsmessig rimelig jevnt fordelt, forteller Eide.
For prosjektene som mottok TV-tilskudd fra filmfondet i fjor var hver fjerde produsent kvinne og fire av ti var regissert av kvinner.
– Jeg får mange søknader hvor jeg synes jeg ser en tendens til at folk vil vise at de er ”flinke” eller mestringsdyktige, men som mangler dristighet. Jeg ønsker mer utforsking av mediet. Film er et spennende medium, og jeg skulle gjerne sett at flere søknadene gjenspeilet flere av mulighetene. Jeg mener at det er slike prosjekter kortfilmpengene i større grad bør brukes på, sier Eide.
Som er åpen for eksperimenter.
– Jeg ønsker søknader om det som er særegent ved filmmediet. Jeg skulle gjerne sett at flere etablerte filmfolk eksperimenterte mer og testet ut filmmediets grenser. Jeg etterlyser prosjekter der filmskaperne risikerer mer. Vi trenger mer av det nyskapende, der man våger å gjøre ting ingen andre har gjort før. Men jeg har selvsagt ingen oppskrift på hvordan dette skal gjøres – jeg ønsker å bli overrasket, sier hun.
Eide inviterer til en større debatt.
– En talentutviklingsordning som man har i Danmark hadde vært en tydeligere sandkasse for filmbransjen. Vi prøvde å få en slik ordning opp å stå for et år siden, men det var en merkelig laber stemning i bransjen. Jeg synes det jeg har støttet hittil er bra. Men hva er kortfilm? Hva kan en kortfilm være? Jeg skulle gjerne sett en debatt om hva slags prosjekter man ønsker at kortfilmstøtten skal gå til, sier hun.
Sirin Eide ønsker dermed filmskapere, både kvinner og menn, velkommen til debatt.
Foto: Sara Johnsen
Dokumentar- og kortfilmkonsulent Sirin Eide i Filmfondet savner prosjekter initiert av kvinner. Mindre enn 20 prosent av søknadene er det.
Mindre enn 20 prosent av søknadene dokumentar- og kortfilmkonsulent Sirin Eide mottar er initiert av kvinner. Hun mener de norske kortfilmene dermed mister et viktig perspektiv.
– Det er altfor få historier med et kvinneperspektiv og kvinnelige hovedroller. Jeg tror vi dermed går glipp av spennende filmer. Jeg får inn mange gode søknader, men savner flere prosjekter som er initiert av kvinner. Dette gjelder kun kortfilmsøknader, søknadene vi får inn til dokumentarprosjekter er kjønnsmessig rimelig jevnt fordelt, forteller Eide.
For prosjektene som mottok TV-tilskudd fra filmfondet i fjor var hver fjerde produsent kvinne og fire av ti var regissert av kvinner.
– Jeg får mange søknader hvor jeg synes jeg ser en tendens til at folk vil vise at de er ”flinke” eller mestringsdyktige, men som mangler dristighet. Jeg ønsker mer utforsking av mediet. Film er et spennende medium, og jeg skulle gjerne sett at flere søknadene gjenspeilet flere av mulighetene. Jeg mener at det er slike prosjekter kortfilmpengene i større grad bør brukes på, sier Eide.
Som er åpen for eksperimenter.
– Jeg ønsker søknader om det som er særegent ved filmmediet. Jeg skulle gjerne sett at flere etablerte filmfolk eksperimenterte mer og testet ut filmmediets grenser. Jeg etterlyser prosjekter der filmskaperne risikerer mer. Vi trenger mer av det nyskapende, der man våger å gjøre ting ingen andre har gjort før. Men jeg har selvsagt ingen oppskrift på hvordan dette skal gjøres – jeg ønsker å bli overrasket, sier hun.
Eide inviterer til en større debatt.
– En talentutviklingsordning som man har i Danmark hadde vært en tydeligere sandkasse for filmbransjen. Vi prøvde å få en slik ordning opp å stå for et år siden, men det var en merkelig laber stemning i bransjen. Jeg synes det jeg har støttet hittil er bra. Men hva er kortfilm? Hva kan en kortfilm være? Jeg skulle gjerne sett en debatt om hva slags prosjekter man ønsker at kortfilmstøtten skal gå til, sier hun.
Sirin Eide ønsker dermed filmskapere, både kvinner og menn, velkommen til debatt.
Foto: Sara Johnsen