Norske filmer taper konkurransen på dvd-markedet av mangel på ressurser til ekstramateriale. Dvd-utgivelsene av Uno og Veiviseren vil kanskje bøte noe på misforholdet, men distributørene må begynne å ta en større del av kostnadene, krever produsentene.
I utnyttelsen av dvd-formatets potensial til å lagre store mengder informasjon har norske utgivelser ikke forbedret seg nevneverdig det siste året. Og på den måten taper norsk film terreng i forhold til større internasjonale produksjoner på dvd-markedet.
Nordisk Films Norske Klassikere-serie er totalt blottet for ekstramateriale, og SF Norges helikopter-utgivelser «Orions belte», «Etter Rubicon» og «Dykket» likeså. Bare de nyere filmene gir noe utover selve filmen, men selv ikke en storsuksess som «Hawaii, Oslo» klarer å lage en imponerende pakke. Men «Uno» ser ut til å være lyset i tunnelen.
Jørgen Storm Rosenberg, produsent på «Uno», lover en knallpakke for film- og dvd-interesserte når dobbeldisken kommer i mars.
>– Vi har deleted scenes, med eller uten kommentarer av Aksel Hennie. Det er med sju bakomfilmer, på til sammen 50 minutter, om blant annet karakterene, skuespillerne, historien og innspillingen. Vi har casting-taper, musikkvideo med Paperboys, trailere og TV-spots. Man kan følge innspillingsmanuset med Aksels kommentarer mens filmen går. Og det fins tre kommentarspor: Ett med Aksel og Nicolai Cleve Broch, ett med co-regissør John Andreas Andersen og Aksel, og ett kritikerspor med Pål Bang-Hansen og Brita Møystad Engseth. Ellers fins artwork og bildegalleri. De to diskene er helt fulle, og vi burde nesten hatt tre, forteller Rosenberg.
Han har brukt mye tid og penger på dvd-utgivelsen.
– Vi har sittet i tre måneder, og brukt altfor mye penger. Det har aldri vært gitt ut en bra dvd i Norge før. For meg og andre, som er film- og dvd-interesserte, har jeg forsøkt å få til en skikkelig bra dvd. Vi ville dokumentere det vi har gjort, og på dvd-en kan man gå tilbake og se hva vi gjorde. Uno var en populær film, og vi vil derfor gi noe tilbake til de som har sett den på kino. Og kanskje dvd-en selger mer også. Vi kunne selvsagt spart mye på å lage en dårlig dvd. Men det er distribusjonsselskapet som tjener mye. Norske produsenter har ikke lært seg å lage ordentlige avtaler med distributørene, som nesten lurer produsentene. Vi gjør alt arbeidet, sier Rosenberg.
«Uno» er ute i mars, og Rosenberg har store salgsmål for den.
Veiviser viser vei
Produsent John Jacobsen og SF gir ut den norske klassikeren Veiviseren i en dobbel utgave i februar.
– Den kommer i en lekker slipcase med sølv og består av 2 disker, med selve filmen på den første. På den andre disken fins to dokumentarfilmer laget av Sameradioen i NRK: Én fra innspillingen, med hele bakgrunnen, og én laget i forbindelse med Oscar-utdelingen i LA. Vi har filmet intervjuer med Nils Gaup og Mikkel Gaup, og de kommenterer også filmen, forteller Jacobsen.
Han tror Veiviseren vil være med på å heve standarden for norske dvd-utgivelser.
– Den vil nok være med på å heve nivået, men det bor bare fire millioner mennesker i Norge. Å produsere for dvd er dyrt og tidkrevende, og det er usikkert om ekstramaterialet bidrar til større salg. Bare en relativt liten gruppe vil være interessert, selv om den forholdsvis er like stor som i USA eller Frankrike. Men der utgjør de interesserte et større marked, mener Jacobsen.
Vil du lese hele saken?
Tegn abonnement her:
Abonnement